6 219 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Flyttade timmerstuga och byggde smart lantställe
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
På en enslig skogstomt i Småland, långt från närmaste elnät och badvik, har Bo Svensson och Gunnel Malm skapat ett lantställe utöver det vanliga. De började med att frakta dit en timmerstuga som de monterade själva. Numera finns det även en gäststuga, en vedeldad bastu och en alldeles egen badsjö.
Du kan läsa artikeln här: Flyttade timmerstuga och byggde smart lantställe
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
... kombinerat med solceller.
Det blir lätt så när man inte tänker efter före.
Häftigt projekt i övrigt men just uppvärmningen var verkligen dum. Varför inte bara elda i kamin? Det blir också varmt på en timme om man vet vad man gör. Om man verkligen vill ha enkelheten så är en dieselvärmare mycket mer effektiv. Jag hoppas verkligen att de åtminstone tar till vara värmen från aggregatet men det ser inte ut så.
Marlen; Solcellerna räcker inte till något alls vad gäller uppvärmningen och är om möjligt ännu mer korkade. Om man nu vill ha värme från sol så är solvärmefångare eller bara stora välisolerade fönster i söderläge betydligt bättre.
Häftigt projekt i övrigt men just uppvärmningen var verkligen dum. Varför inte bara elda i kamin? Det blir också varmt på en timme om man vet vad man gör. Om man verkligen vill ha enkelheten så är en dieselvärmare mycket mer effektiv. Jag hoppas verkligen att de åtminstone tar till vara värmen från aggregatet men det ser inte ut så.
Marlen; Solcellerna räcker inte till något alls vad gäller uppvärmningen och är om möjligt ännu mer korkade. Om man nu vill ha värme från sol så är solvärmefångare eller bara stora välisolerade fönster i söderläge betydligt bättre.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 941 inlägg
Lite udda, det måste väl vara något missförstånd? Det är ju verkligen att gå över ån efter vatten .....
Men å andra sidan, de kanske är ute efter någon form av fjärrstyrningsmöjligheter om de inte är där så ofta, och då kanske det enklaste (säkraste?) är att köra elelement med dieselverk?
Men å andra sidan, de kanske är ute efter någon form av fjärrstyrningsmöjligheter om de inte är där så ofta, och då kanske det enklaste (säkraste?) är att köra elelement med dieselverk?
Jag gillar idén med att öka den biologiska mångfalden speciellt när änderna lägger bonRedaktionen skrev:
På en enslig skogstomt i Småland, långt från närmaste elnät och badvik, har Bo Svensson och Gunnel Malm skapat ett lantställe utöver det vanliga. De började med att frakta dit en timmerstuga som de monterade själva. Numera finns det även en gäststuga, en vedeldad bastu och en alldeles egen badsjö.
Lite rörigt med både solceller, dieselverk, kaminer och en massa olika gasvärmare. Förmodligen har det "bara blivit så" när de lagt till en funktion i taget, men det blir ju ett svårunderhållet system med 4-5 olika gasolbrännare, dieselverk och solceller. Med det sagt är ju redundans bra, men systemen verkar inte hänga ihop, förutom eventuellt solcellerna och dieselverket?
Hade myndigheter och andra markägare något att säga eller "anmärka" på att ni byggt utanför gällande detaljplan? jag undrar lite över hur tillståndsprocessen kan se ut.Redaktionen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Det lär väl inte funnits någon detaljplan där. Då är det ganska lätt att få bygga. Gäller att bygga husen före man anlägger sjön bara...Torgil Abrahamsson skrev:
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Ja, jag var också förvånad hur de fick till det med strandskyddet tills jag läste ordningen. Men 100.000 för en egen sjö var ju faktiskt inte farligt. Blir lite sugen på att ta in en grävare på landet. I en gammal mosse borde väl en sjö rinna till över vintern rent av. Får bara se till att grannen nedströms är ok med det, och myndigheterna, och...
Med tanke på hur mycket en sjötomt drar upp priset så är nog 100 kkr ett fynd 
Det är nästan så man undrar om det inte fanns lite förhandsinformation från kommunens inspektör... Att få anlägga en sjö bara sådär lär nog vara knepigt...
Det är nästan så man undrar om det inte fanns lite förhandsinformation från kommunens inspektör... Att få anlägga en sjö bara sådär lär nog vara knepigt...
Skogsägare
· 23 334 inlägg
Jag vet inte jag, jag har släktingar som gjort något liknande, även om det nog var 20 år sen (och en lite större fastighet, 50 ha typ).
Hej!tommib skrev:
Roligt med det stora intresset! Till att börja med har jag, vi, bygglov på husen och sjön ifrån Ljungby kommun. Vår tomt ligger ju i skogen c:a en km från någon annan boning. Vad gäller våra system så är det från början total plannering. Solpanelerna ser till att vi alltid har el för belysning och mindre prylar som går på el. När vi sedan kommer ner och det som i vintras var minus 9C i huset då fixar inte solpaneler det. Dieseln fixar det med de tre standardelementen på några timmar. Vi har dessutom två element i gästhuset och verket tar allt. Dessutom är ku djupvattenpumpen trefas och den minut det tar att fylla hydroforen kär vi dieseln. Den har funkat i tolv - femton år och aldrig missat en start. De olika systemen fungerar perfekt ihop, och igen det har varit planerat från start. Det mesta köpt från Sunwind, bra grejor! Tack för intresset! Bo
Redigerat av moderator: