Hej!
jag tänkte evnt flytta en vattenledning i badrummet som jag tycker har en tråkig placering. Varit en tvättpelare där innan så kanske därav den höga placeringen
Ägaren innan flyttade avloppet (som jag tycker sitter obehagligt nära vägguttag) så tänkte att man borde väl kunna flytta vattenledningen likadant ungefär 30cm ner och 30cm in under bänkskivan?
Får bygga någon avskiljare runt vägguttaget kanske tätad plastbox/hölje eller något?
Jag är endast lekman så har självklart lite frågeställningar
*Hur demonterar jag/flyttar vattenlåset/höljet längst upp?
Är det bara att stänga av vattnet i hela lgh, pilla loss skyddet också är resten uppenbart kanske?
*Sådana här vattenledningar går det att köpa hos VVS varuhus eller ska man bocka dessa till önskat mått själv?
*Något nytt material jag behöver köpa eller går allt att återanvända förutom röret då givetvis
*Finns det någon anledningen till att jag inte skall flytta på den?
Tack på förhand
jag tänkte evnt flytta en vattenledning i badrummet som jag tycker har en tråkig placering. Varit en tvättpelare där innan så kanske därav den höga placeringen
Ägaren innan flyttade avloppet (som jag tycker sitter obehagligt nära vägguttag) så tänkte att man borde väl kunna flytta vattenledningen likadant ungefär 30cm ner och 30cm in under bänkskivan?
Får bygga någon avskiljare runt vägguttaget kanske tätad plastbox/hölje eller något?
Jag är endast lekman så har självklart lite frågeställningar
*Hur demonterar jag/flyttar vattenlåset/höljet längst upp?
Är det bara att stänga av vattnet i hela lgh, pilla loss skyddet också är resten uppenbart kanske?
*Sådana här vattenledningar går det att köpa hos VVS varuhus eller ska man bocka dessa till önskat mått själv?
*Något nytt material jag behöver köpa eller går allt att återanvända förutom röret då givetvis
*Finns det någon anledningen till att jag inte skall flytta på den?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa av det kromade röret till lämplig höjd, använd den avkapade delen till att skarva i så mycket du behöver för att röret skall nå in under bänken. Då behöver du bara en skarvkoppling, https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIpoq6u9L36wIVkd4YCh2Onw8eEAQYAiABEgIsJfD_BwE och troligen en klämring till kopplingen uppe vid kranen, eller om det ör en halvkoppling bakom den koppen som döljer kopplingen.
Alternativt bara vänder du på röret och använder den delen som går upp längs väggen och har mellan t-röret under tvättstället och in under diskbänken, eventuellt skarvar du på en bit där om det blir allt för lågt.
Alternativt bara vänder du på röret och använder den delen som går upp längs väggen och har mellan t-röret under tvättstället och in under diskbänken, eventuellt skarvar du på en bit där om det blir allt för lågt.
Bra idéer speciellt din sistnämnda.GoC skrev:
Kapa av det kromade röret till lämplig höjd, använd den avkapade delen till att skarva i så mycket du behöver för att röret skall nå in under bänken. Då behöver du bara en skarvkoppling, [länk] och troligen en klämring till kopplingen uppe vid kranen, eller om det ör en halvkoppling bakom den koppen som döljer kopplingen.
Alternativt bara vänder du på röret och använder den delen som går upp längs väggen och har mellan t-röret under tvättstället och in under diskbänken, eventuellt skarvar du på en bit där om det blir allt för lågt.
Finns det någon gräns på hur lågt man kan placera ventilen? Röret är ju trycksatt så i teorin tänker jag att det inte spelar någon roll mer än obekvämt sittande ventil.
Mätte precis och blir nog ganska bra om jag tar av 25cm från toppen och placerar den biten horisontellt och skarvar som du säger.
Räcker det bara med en sån skarvkoppling du länkade till isåfall? Ska man ha någon tätning, pasta, hylsa eller dyl vid sånna skarvningar?
Det spelar väl ingen roll hur lågt du placerar ventilen. Du tänker oavsett inte använda den.
Jag hade tagit loss röret och vänt på det så du slipper få en synlig skarv.
Eventuell skarv blir inså fall under bänken på den vertikala rördelen, om du vill ha ventilen högre än vad nuvarande horisontella del kommer ge.
Du behöver oavsett en nya klämring då du måste kapa röret (nuvarande vertikala)
Sedan behöver du en ny anslutning till ventilen. Det är troligen en halvkoppling, så det behöver du en ny, eller egentligen bara själva konan som klämmer åt om kopparröret.
Jag hade tagit loss röret och vänt på det så du slipper få en synlig skarv.
Eventuell skarv blir inså fall under bänken på den vertikala rördelen, om du vill ha ventilen högre än vad nuvarande horisontella del kommer ge.
Du behöver oavsett en nya klämring då du måste kapa röret (nuvarande vertikala)
Sedan behöver du en ny anslutning till ventilen. Det är troligen en halvkoppling, så det behöver du en ny, eller egentligen bara själva konan som klämmer åt om kopparröret.
Muttern som är i väggfästet lär inte vara kromat, lär även vara annan tillverkare än vad T-kopplingen har.GoC skrev:
https://www.vvsobadrum.se/ror-rorde...oras-vinkelkoppl-g-34-utvgfor-synlig-rordragn
självklart inte. Man kapar röret och monterar ny därför avsedd kona eller klämringDemmpa skrev:
Muttern återanvänder man
Man ser ju vad som behövs när kåpan på väggfästet tas bort
Och visst finns det kromade halvkopplingar
Red.
Nu först såg jag på länken att det var klämringsanslutning i väggfästet.
Det gör saken enklare, bara att fixa en klämring för ett par kronor
Med lite tur så passar både klämring och mutter från andra änden, annars är det bara att kapa bort.
Oavsett ett minimalt problem som låser sig lösas utan några problem.
Redigerat:
så såg det ut ja!Demmpa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade inte loss ventilen helt utfall jag inte får tillbaka den.GoC skrev:
självklart inte. Man kapar röret och monterar ny därför avsedd kona eller klämring
Muttern återanvänder man
Man ser ju vad som behövs när kåpan på väggfästet tas bort
Och visst finns det kromade halvkopplingar
Red.
Nu först såg jag på länken att det var klämringsanslutning i väggfästet.
Det gör saken enklare, bara att fixa en klämring för ett par kronor
Med lite tur så passar både klämring och mutter från andra änden, annars är det bara att kapa bort.
Oavsett ett minimalt problem som låser sig lösas utan några problem.
Tänkte köra på ditt förslag att kapa toppen och skarva den horisontellt längst ner med en så kallad skarvringskoppling.
Lite osäker på om jag behöver inhandla något mer än själva skarvringskopplingen?
Känns ju som att röret jag kapar har ju en anslutning upptill som fäster i ventilen som blir obrukbar iom att jag kastar den delen.
Eller är den avtagbar och återanvändningsbar?
Värsta fall tänker jag mig att personalen på VVS avd på Bauhaus borde ha någon uppfattning vad jag behöver?
Har 4mil enkel väg därför jag frågar
en extra gång här
Men om du ändå tar loss röret.
testa om den delen som sitter under tvättstället passar på ventilfästet. Tycker du att ventilen hamnar på lämplig höjd under bänken så behöver du bara kapa av röret i lämplig längd, skaffa en ny klämring till kopplingen under tvättstället och skruva tillbaka röret.
Men kranen kanske hamnar väl lågt då.
testa om den delen som sitter under tvättstället passar på ventilfästet. Tycker du att ventilen hamnar på lämplig höjd under bänken så behöver du bara kapa av röret i lämplig längd, skaffa en ny klämring till kopplingen under tvättstället och skruva tillbaka röret.
Men kranen kanske hamnar väl lågt då.
Klicka här för att svara
