Hej,

Jag står inför en större renovering som möjligen kommer innebära att vi önskar flytta en trappa som leder från första till andra våningen.

Problem: På ovanvåningen ligger vattenburen golvvärme som har installerats utifrån tidigare konstruktion/planlösning. Om jag vill flytta trappan, det vill säga även platsen för uppgången kommer slingorna ligga i vägen. Likaså måste det hål som täcks över efter den gamla trappan förses med slingor.

Fråga: Finns det någon möjlighet att skarva och shunta dessa ledningar eller är det bara att antingen acceptera trappans läge eller lägga helt nytt värmesystem?

Tacksam för svar!

Hur är slingorna lagda? Är de inspacklade eller är det plåtar och spår? Och ligger det ett flytande golv på? Om det är möjligt är det kanske enklast att lyfta på golvet, ta upp slingan och ändra den och lägga tillbaks golvet.

Golvet måste väl ändå modifieras?

Gissningsvis (eftersom jag inte kan få mer information av förre ägaren) plåtar och spår. Ligget ett laminatgolv över slingorna i dagsläget och det har vi tänkt byta ut mot någon form av plankgolv. Det låter på dig som att det inte är omöjligt att justera placeringen av rören? Kan man även flytta centralerna? Finns ett centralskåp, men även en omkopplingsstation av något slag som dyker upp ur golvet på en just nu ostrategisk plats. Går det att flytta denna också?

Om du tar bort någon list vid den nuvarande trappan borde du kunna lyfta på laminatet och kika in under för att säkerställa att du har spår och plåtar där.

Sedan borde du kunna riva ur laminatet och dra upp befintlig slang ur plåtarna. Sedan flyttar du trappan, flyttar schunten/fördelarskåpen, planerar om slingorna, fräser se nya vändningar och spår som behövs och kopplar in en ny slang. Jag skulle byta slangen för säkerhets skull.

Då låter det helt klart genomförbart!

Stort tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.