Hej!

Jag har ett badrum som renoverades någon gång på 90-talet och man har då förberett för tvättmaskin. Problemet är att man har satt eldosan på ett ställe där en tvättmaskin inte får plats utan att skyla dörr och kräva att tvättstället flyttas.

Jag planerar nu att flytta ut det befintliga badkaret och sätta in duschväggar och tvättmaskin men vill då ha tvättmaskinen på motsatt vägg från där dosan sitter. Jag har mätt och den önskade placeringen är mer än 120cm från duschmunstycket.

Ett badrum med vit kakelvägg, eluttag ovanför tvättstället och markerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med vita kakelväggar och handfat med en markerad yta där en tvättmaskin är planerad att placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle självklart ta in en elektriker för att flytta uttaget men min fråga är hur stor insats detta är? Kan man ha utanpåliggande el i badrum? För i sådana fall tänker jag att det borde vara ett ganska litet jobb.

Tacksam om någon kunnigare än jag kan hjälpa till :)

/Stephanie

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är inte säkert att det där badrummet håller tillräckligt tätt för att det ska gå att duscha direkt på golvet. Det är många år som det har funnits där och huset har rört sig under tiden så det kan ha blivit sprickor i tätskiktet.

Man får ha utanpåliggande el i ett badrum.

Det är tillåtet med utanpåliggande kablar i badrum, så en skicklig elektriker kan ordna detta snyggt. Med ändring av duschen blir kanske även ett uttag tillåtet på nya platsen så att ni slipper klippa bort stickproppen på TM. Det innebär dock ovillkorligen att uttaget skyddas av en JFB.

• Gilla
Stegar89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är inte säkert att det där badrummet håller tillräckligt tätt för att det ska gå att duscha direkt på golvet. Det är många år som det har funnits där och huset har rört sig under tiden så det kan ha blivit sprickor i tätskiktet.

Man får ha utanpåliggande el i ett badrum.
Tack Birgit!
Har smygit omkring länge och läst andras inlägg och goda råd men detta är mitt första egna inlägg. :)

Jag har haft VVS-firma på besök, de sa ingenting om golvet. Är det något jag borde kolla upp specifikt?

Mvh,
Stephanie

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är tillåtet med utanpåliggande kablar i badrum, så en skicklig elektriker kan ordna detta snyggt. Med ändring av duschen blir kanske även ett uttag tillåtet på nya platsen så att ni slipper klippa bort stickproppen på TM.
Tack för svar Bo!

Det är min förhoppning att kunna ha ett uttag men det får elektrikern uttala sig om :)

Det enda rimliga sättet att få en inkoppling där är med utanpåliggande kabel. Skulle du fälla in det så får du göra om hela badrummet.

Utöver kravet på placering, så måste uttaget skyddas av en jordfelsbrytare. Nu antar jag att du siktar på att få dit ett vanligt uttag? Dosan på bilden är avsedd för fast inkoppling.

H hempularen skrev:
Det enda rimliga sättet att få en inkoppling där är med utanpåliggande kabel. Skulle du fälla in det så får du göra om hela badrummet.

Utöver kravet på placering, så måste uttaget skyddas av en jordfelsbrytare. Nu antar jag att du siktar på att få dit ett vanligt uttag? Dosan på bilden är avsedd för fast inkoppling.
Ja precis, det är min förhoppning att få ett uttag :)

På 90 talet utfördes tätskikt så att det skall fungera att duscha direkt på det. Det gjordes väl kanske efter lite varierande kvalitet. Medvetandet om vikten av tätskikt låg på en lägre nivå, iallafall i början av 90 talet. Om detta är i en bostadsrätt, och om det finns generella problem med utförandet, så borde det finnas information från föreningen.

H hempularen skrev:
På 90 talet utfördes tätskikt så att det skall fungera att duscha direkt på det. Det gjordes väl kanske efter lite varierande kvalitet. Medvetandet om vikten av tätskikt låg på en lägre nivå, iallafall i början av 90 talet. Om detta är i en bostadsrätt, och om det finns generella problem med utförandet, så borde det finnas information från föreningen.
Tack! Me då kollar jag med föreningen om det har varit problem men golvet i några andra lägenheter innan jag utför arbetet. :)

BirgitS
S Stegar89 skrev:
Tack Birgit!
Har smygit omkring länge och läst andras inlägg och goda råd men detta är mitt första egna inlägg. :)

Jag har haft VVS-firma på besök, de sa ingenting om golvet. Är det något jag borde kolla upp specifikt?

Mvh,
Stephanie
Tyvärr går det ju inte att kolla om tätskiktet håller tätt i förväg. Som jag ser det har det där badrummet passerat bäst före datum för flera år sen. Man kan ha tur så att det fortfarande är tätt men det är ju inget man kan lita på. En duschkabin kan vara en lösning i väntan på en renovering.

Kaklet är otroligt likt det som fanns i ett hus byggt 1989.

BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr går det ju inte att kolla om tätskiktet håller tätt i förväg. Som jag ser det har det där badrummet passerat bäst före datum för flera år sen. Man kan ha tur så att det fortfarande är tätt men det är ju inget man kan lita på. En duschkabin kan vara en lösning i väntan på en renovering.

Kaklet är otroligt likt det som fanns i ett hus byggt 1989.
Jag tror att badrummet är renoverat -99 (kollar detta med föreningen) så vi hoppas att det har några år kvar att ge! När VVS-firma var här såg de inget behov av en helrenovering.

En ytterligare fråga som dykt upp efter lite googling:

Jag läste här på Byggahus att inåtöppnade duschväggar kan räknas som skiljevägg och att området utanför dessa därför är oklassat (så jag tolkar inlägget) men gäller detta även för duschväggar som är lägre än 225cm? De jag tittar på är 195 cm höga:

https://www.bauhaus.se/duschhorn-ca...EoqDSrrzv5yWAQaAsL_EALw_wcB#go-to-description

Om jag tolkar bild B2 i nedan artikel rätt så kan man installera tvättmaskin på ett kortare avstånd än 120 cm från duschhuvudet om de är utanför duschväggarna, även för de duschväggar jag har tänkt mig. Eller läser jag tokigt?

Artikeln:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

BirgitS
S Stegar89 skrev:
En ytterligare fråga som dykt upp efter lite googling:

Jag läste här på Byggahus att inåtöppnade duschväggar kan räknas som skiljevägg och att området utanför dessa därför är oklassat (så jag tolkar inlägget) men gäller detta även för duschväggar som är lägre än 225cm? De jag tittar på är 195 cm höga:

[länk]

Om jag tolkar bild B2 i nedan artikel rätt så kan man installera tvättmaskin på ett kortare avstånd än 120 cm från duschhuvudet om de är utanför duschväggarna, även för de duschväggar jag har tänkt mig. Eller läser jag tokigt?

Artikeln:
[länk]
Jag föreslår att du frågar i tråden som hör ihop med den artikeln för det bör vara säkraste sättet att någon verkligt kunnig ser den.
https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-elinstallationer-i-badrum.327006/

BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du frågar i tråden som hör ihop med den artikeln för det bör vara säkraste sättet att någon verkligt kunnig ser den.
[länk]
Tack Birgit! Så gör jag :)

Tack alla för så bra hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.