3 404 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Flytta utkastare
Har en utkastare som dumt nog sitter i garaget på kortsidan av huset. Jag behöver nog inte förklara att jag inte vill ha den där då den självtömmer i garaget, det är bökigt att dra slangar när man ska vattna mm.
Jag har krypgrund och skulle vilja ha en utkastare eller dylikt på motsatt gavel. fördelen är alltså att jag kan dra tex slang frostfritt större delen av vägen ganks enkelt.
tanken är att koppla direkt i "vattenskåpet" som sitter på insidan av där utkastaren är idag. jag kan gå rakt igenom golvet och dra slang dit jag vill.
Frågan är hur får jag till en snygg smidigt lösning på motsatt gavel. Det behöver ju bli en "utanpåliggande isntallation"
tanken är att sen fortsätta med gardean pipeline från den för att kunna sätta "anslutningar där jag vill"
vad har ni för förslag?
Jag har krypgrund och skulle vilja ha en utkastare eller dylikt på motsatt gavel. fördelen är alltså att jag kan dra tex slang frostfritt större delen av vägen ganks enkelt.
tanken är att koppla direkt i "vattenskåpet" som sitter på insidan av där utkastaren är idag. jag kan gå rakt igenom golvet och dra slang dit jag vill.
Frågan är hur får jag till en snygg smidigt lösning på motsatt gavel. Det behöver ju bli en "utanpåliggande isntallation"
tanken är att sen fortsätta med gardean pipeline från den för att kunna sätta "anslutningar där jag vill"
vad har ni för förslag?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det är inte riktigt solklart vad du menar. Försök med en tydligare beskrivning.
Snygga installationer får du bäst med riktiga rör, inga sladdriga slangar.
Snygga installationer får du bäst med riktiga rör, inga sladdriga slangar.
Från kopplingsskåpet går du med slang i krypgrunden, ut genom väggen och monterar ett ventilfäste https://www.rinkabyror.se/artikel/conex-ventilfaste-12x15r/ på väggen. Vill man göra det snyggt kan man gå över till ex. Kopparrör innan man går igenom väggen. Det är inte helt fel att sätta ett t-stycke med ventil på så att man kan tappa ur vattnet inför vintern.
Tack NoOne,
sätter jag en utkastare direkt i vinkelfästet eller använder jag annan "kran"
mm, gå ut med riktiga rör kräver att jag har en skarv i grunden. kanske inte hela världen om det skulle läcka då det läcker ner i backen men är ändå lite fundersam till att ha en skarv som inte ligger i skåp eller synligt. Vad säger ni om det?
sätter jag en utkastare direkt i vinkelfästet eller använder jag annan "kran"
mm, gå ut med riktiga rör kräver att jag har en skarv i grunden. kanske inte hela världen om det skulle läcka då det läcker ner i backen men är ändå lite fundersam till att ha en skarv som inte ligger i skåp eller synligt. Vad säger ni om det?
Antingen monterar du ett ventilfäste och en kran typ denna: https://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-15r/
Såg nu i efterhand att det finns kranar med integrerat väggfäste: https://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-med-vaggfaste/
Det kanske är lämpligt att dra hel slang genom hela krypgrunden, antingen PEX eller PEM och så fort du kommer genom ytterväggen monterar du ett T-rör och fortsätter uppåt med ex. koppar. nedåt sätter du en minikulventil eller liknande så att du kan dränera ledningen när vintern kommer.
Såg nu i efterhand att det finns kranar med integrerat väggfäste: https://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-med-vaggfaste/
Det kanske är lämpligt att dra hel slang genom hela krypgrunden, antingen PEX eller PEM och så fort du kommer genom ytterväggen monterar du ett T-rör och fortsätter uppåt med ex. koppar. nedåt sätter du en minikulventil eller liknande så att du kan dränera ledningen när vintern kommer.
Har kopplat in 16 pem nu. ca 15m. tycker dock att jag får dåligt flöde vid utkastaren (strax över 20l/min) Hade det gjort stor skillnad att koppla sig innan kopplet på det svarta röret, eller det är flödet från gatan som är kasst?
Kan tillägga att även flödet sjunker om vi duschar i båda badrummen samtidigt. Är det läge att ringa kommunen eller det är så det ska vara?

Kan tillägga att även flödet sjunker om vi duschar i båda badrummen samtidigt. Är det läge att ringa kommunen eller det är så det ska vara?

Klicka här för att svara