yxis skrev:
Finns det speciella elsäkerhetskrav även på själva skruvarna?

Om inte så är det väl bara att köpa lagom långa skruvar av rätt metall och med rätt gänga och skalle på valfri järnhandel?

Om det verkligen finns regler på skruvarna så undrar jag lite stillsamt var gränsen går... Får jag ställa brödrosten på ett icke CE-märkt köksbord? :wow:
Hittar du skruvar som är längre och som passar så är de nog bara att köra på!

Långa dosskruv (thorsmans) är fasiken inte billiga....för att var skruv.

Glufsglufs skrev:
Långa dosskruv (thorsmans) är fasiken inte billiga....för att var skruv.
Men det är väl fortfarande vanlig M3-skruv med försänkt skalle? Lär vara billigare på järnhandeln....

(Ta inte mig på ordet nu, jag har bara gissat att det är M3, jag har hittils inte behövt ersätta en bortslarvad skruv eller liknande).

Det är olika gängor på olika fabrikat av dosor och nja, det vette sjutton om det är billigare att köpa på järnhandeln....kanske men jag är inte säker. Jag köper ju 100 st åt gången.

Aha... fördelen med standarder är att det finns många att välja på? :rolleyes:

Ja, ska man köpa 100-pack och ändå har nån slags inköpsprisrabatt så kanske järnhandeln är dyrare, fast du ska väl jobba med bra många utflyttningar för att det ska löna sig att köpa ett 100-pack med ca 70mm långa skruvar ;)

yxis skrev:
Men det är väl fortfarande vanlig M3-skruv med försänkt skalle? Lär vara billigare på järnhandeln....

(Ta inte mig på ordet nu, jag har bara gissat att det är M3, jag har hittils inte behövt ersätta en bortslarvad skruv eller liknande).
Jag har 3st olika typer av långa dosskruvar för apparatdosor i min sortimentlåda. Den vanligaste har typ "trägänga". De andra två är maskingänga med två olika stigningar.
Finns säkert fler olika sorter också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.