10 191 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Flytta bundna lån till nytt boende?
Sida 1 av 2
Jag äger i dag vårt boende i hus. Ett obundet lån finns. Min sambo säljer sin lgh och vi ska bo i huset tillsammans.
Hon har en del bindningstid på sina lån. Kanske 3år kvar på det värsta. För att lösa dessa vid försäljning så åker hon väl på en del avgift? 20papp på ett lån på 500.000 eller vad kan det handla om.
Kan vi flytta över detta bundna till huset och slippa någon avgift för att lösa lånet?
Hon har en del bindningstid på sina lån. Kanske 3år kvar på det värsta. För att lösa dessa vid försäljning så åker hon väl på en del avgift? 20papp på ett lån på 500.000 eller vad kan det handla om.
Kan vi flytta över detta bundna till huset och slippa någon avgift för att lösa lånet?
Swedbank skriver
[h=4]Har du lån med bunden ränta kan du välja mellan att:[/h]
Vilket som är mest fördelaktigt för dig kan du diskutera med din rådgivare på banken.
- Flytta med lånet till din nya bostad. Du behåller din ränta och slipper betala ränteskillnadsersättning. Din nya bostad blir nu istället säkerhet för lånet. Kostnad för nya pantbrev och byte av säkerhet tillkommer.
- Lösa lånet i förtid. Då kan du behöva betala ränteskillnadsersättning.
- Låta köparen ta över lånet. I ett stigande ränteläge kan det löna sig både för dig och köparen. Du slipper betala ränteskillnadsersättning och köparen kan få en lägre ränta än aktuell marknadsränta.
Kanske är så. Kollat upp lite mera och det är en del av lånet som är bundet ytterligare 1år. Ca 500.000kr.Stefan N skrev:
Kanske inte kostar så mycket att lösa ut det så man blir helt fri att flytta till andra banker sen?
Vad kan det kosta, 1000kr, 5000, 10.000?
Är syftet att lösa lånet och byta bank så räkna med full ersättning.Suhagg skrev:
Eg är räntan på 5% så blir det 25000 för varje år som kvarstår av lånet.
Billigare då om köparen tar över lånet och som kompensation får en sänkning av priset motsvarande ränteskillnaden idag och på det bundna lånet.
Aj är det så jävligt. Då blir det nog att behålla detta lån och flytta in i nya bostaden. Göra bankbytet sedan när allt är obundet.Nimajneb skrev:
Det heter väl ränteskillnadsersättning? Dvs man ersätter banken med mellanskillnaden mellan dagens ränta och den bundna på lånet. Har lånet 5% med tre år kvar och dagens ränta är 3% ska man alltså betala de 2% som skiljer, eller 10000/år, totalt 30000 före skatt, 21000 efter. Ersättningen är reglerad så de kan inte hitta på vad som helst. Hör med banken hur mycket det handlar om.
Sant som du skriver, jag trodde man fick en man fick ett straffpålägg på 1% istf rabatt med 1% när man beräknade kostnaden:sunqan skrev:Det heter väl ränteskillnadsersättning? Dvs man ersätter banken med mellanskillnaden mellan dagens ränta och den bundna på lånet. Har lånet 5% med tre år kvar och dagens ränta är 3% ska man alltså betala de 2% som skiljer, eller 10000/år, totalt 30000 före skatt, 21000 efter. Ersättningen är reglerad så de kan inte hitta på vad som helst. Hör med banken hur mycket det handlar om.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Jag har för mig att det varit uppe till diskussion, men ränteskillnadsersättningen tror jag inte man får dra av som ränta. Uppgiften kan vara gammal, så kontrollera!