2 660 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
flytta stuga på släktens mark
Min fru har en stuga på sin systers tomt,systern vill nu att vi ska frakta bort den,det finns inga papper skrivna,dvs hon har inget arrende mm.kan man överlåta den till systern,eller måste vi riva den ?,vill helst slippa frakta bort den,då den står på en ö( massor av jobb+tid),samt att relationen till systern inte är den bästa.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Jag tror med betoning på TROR, att om systern inte vill ha stugan, ens gratis. Så är ni skyldiga att riva eller flytta bort stugan. Ytterst kan nog systern få den riven med kronofogdens hjälp, som då kommer att skicka räkningen till din fru.
Nu misstänker jag att det är en ganska lång uppförsbacke för systern att få till en rivning mha. kronofogden, men är hon tillräckligt förbannad (som jag läser mellan raderna) så kanske hon tar sig strulet.
Om det finns ngn. form av muntligt avtal (bevissvåiggheter), så tror jag att läget kan vara annorlunda.
Nu misstänker jag att det är en ganska lång uppförsbacke för systern att få till en rivning mha. kronofogden, men är hon tillräckligt förbannad (som jag läser mellan raderna) så kanske hon tar sig strulet.
Om det finns ngn. form av muntligt avtal (bevissvåiggheter), så tror jag att läget kan vara annorlunda.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det är ju en del av uppförsbacken för systern om hon vill få kronofogden att riva huset, att bevisa vem som äger huset.
Om systern kan påvisa att stugan är eran så kommer det bedömas som en stuga på ofri grund, alltså som ett lösöre. Där får hon försöka visa det genom vittnen, ev beställningar av renovering eller vad helst hon må hitta som styrker hennes påstående att stugan inte är hennes egendom. Notera dock att bevisläget kan vara svårt för henne men rätten gör en rimlighetsbedömning, när det gäller civilrätt är det inte devisen "oskyldig till motsatsen bevisas).uffe66 skrev:
Om det anses att stugan är eran så är det upp till er att flytta stugan eller förhandla fram ett överlåtande.
Är det så enkelt? Jag vet ingenting om det juridiska, men har vi inte haft några trådar med folk som haft grannens garage eller skjul inne på sin tomt, och det har visat sig helt omöjligt att komma till rätta med det?hempularen skrev:
Sen blir man ju nyfiken på förutsättningarna i fallet: hur hamnade stugan på systerns tomt från början?
Problemen är större om en grannfastighet har "övertagit" en del av marken så att en byggnad skjuter över det egentliga bygglovet. Då anses byggnaden fortfarande tillhöra en fastighet.andersmc skrev:Är det så enkelt? Jag vet ingenting om det juridiska, men har vi inte haft några trådar med folk som haft grannens garage eller skjul inne på sin tomt, och det har visat sig helt omöjligt att komma till rätta med det?
Sen blir man ju nyfiken på förutsättningarna i fallet: hur hamnade stugan på systerns tomt från början?
Med en byggnad på ofri grund så är den endast att anse som lös egendom och den faktiska ägaren av denna kan inte på samma sätt tilltvinga sig mark.
Moderator
· Stockholm
· 56 252 inlägg
Det är ju ganska lätt hänt. Under en tid när alla är kompisar och sams med varandra, är det väl inte ovanligt att en med sommarstuga och mark till övers, erbjuder ett syskon att bygga en liten stuga.andersmc skrev:
Sedan händer något med sämjan, vad vill vi nog helst inte spekulera över. Och så var det mindre lyckat med stuga på en tomt som ägs av någon man kanske helst vill slippa träffa.
Klicka här för att svara