Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag avråder. Stödbenet kan avväxlas, men inte diagonalstaget (så att du vinner någon yta) som finns pga det förhöjda vägglivet. Konstruktionen syftar till att få högre rumshöjd på övervåningen så man kan nog utgå från att den är dimensionerad för normal nyttig last (2 kN/kvm).
Det är med andra ord inte värd att kränga vidare med denna fundering eller?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag ser ingen poäng med att gå vidare. Ska du ta bort diagonalstaget måste du ersätta dess funktion på ett annat sätt som ändå kommer att stjäla utrymme. Det är mer en stabilitetsfråga än en lastfråga. Nyttan med att slå ihop två fack kommer dessutom att minska när du har fyllt upp taket med isolering. Då blir det inte så intressant att skjuta in en säng där. Genom det förhöjda vägglivet har du vunnit utrymme på höjden på bekostnad av yta längs ytterväggarna. Det är ett bra byte.
Klicka här för att svara

