Jag har grävt upp två skott ur ett snår av plommonträd för att plantera på annan ort. Det ena ser ut att trivas medan det andra slokar trots vatten. Jag misstänker att jag fått med för lite rötter på det slokande. Är det kört eller kan man rädda det genom att klippa ner det lite ovan jord också? Jag tänker mig att det då blir färre löv som skall dela på vattnet.

Erik

Jag skulle inte klippa ner det nu. Om det har löv nu så behöver trädet få all energi från dem. Vänta i så fall tills i höst när löven har fallit av.

Det slokar mer efter soliga dagar. Efter ett par regniga dagar med lite sol kan det hämta sig något. Min tanke var att rötterna inte kan suga upp så mycket vatten som dunstar från löven. En del löv har vissnat och övriga börjar gulna som om det tar ut hösten lite i förskott. Jag överväger att plantera det i alla fall. Chansen att det skall överleva kanske ökar mot om det står i plastsäck. Det bär bara emot att gräva när trädet verkar må dåligt.

Erik

Det är klart du ska plantera det! Och vattna som tusan. Avstå från att klippa ner eftersom du då får en stympad krona. Beskär nästa vår med syfte att bygga upp en stark krona som kan bära många plommon (ta bort grenar som växer fel eller i kors och sådana som har skarpa grenvinklar). Om träet släpper sina blad och går i höstvila nu är inte hela världen. Det är snart höst i alla fall. Fortsätt vattna under augusti och september.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.