Planterade ett plommonträd i juni 2022 som nu börjar bli i behov av en uppbyggnadsbeskärning. Tyvärr planterade jag det på ett lite dåligt ställe och planerar att flytta det nästa år. Blir det för mycket för det stackars trädet att både uppbyggnadsbeskäras och flyttas samtidigt på vårvintern?

Alternativt kan jag beskära det på vårvintern som jag planerat och vänta med flytten tills hösten när trädet börjar gå in i vila? Så har det lite tid att återhämta sig där emellan.

• Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Det kan snarast vara bra att beskära ett träd när man flyttar det. Rötterna blir oundvikligen inkortade vid flytt och då är reducerad bladmassa att försörja ett lämpligt motdrag.

Plommon är ett stenfruktsträd och de blöder vid vårbeskärning så vänta tills efter midsommar.
(Plommon ska alltså aldrig beskäras på våren eller vintern, utan JAS-perioden är det som gäller.

Plommon bör aldrig beskäras hårt, utan bara lätt (minsta möjliga). Till skillnad från äppelträd så är de inte särskilt tåliga och robusta, eller skjuter nya skott från stam och grövre grenar.

Oldboy Oldboy skrev:
Plommon är ett stenfruktsträd och de blöder vid vårbeskärning så vänta tills efter midsommar.
(Plommon ska alltså aldrig beskäras på våren eller vintern, utan JAS-perioden är det som gäller.
Inte ens för uppbyggnadsbeskärning alltså? Är med på att man beskär äldre träd under JAS-månaderna men för just uppbyggnadsbeskärning av unga träd har jag läst i flera källor att det ska göras på vårvintern, även för plommonträd.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag hade flyttat och beskurit trädet i september. Då kommer du inte att behöva vattna lika mycket och trädet hinner ändå etablera sig före vintern. Planterar man på våren blir det ett jäkla vattnande hela sommaren.
Försök få med en mycket större jordklump än du planterade från början så får du med en del av de rötter trädet hunnit utveckla. Du kan även rotbeskära i vår (och flytta i höst) så klarar trädet flytten bättre.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
MG_88 MG_88 skrev:
Inte ens för uppbyggnadsbeskärning alltså?
Tja, jag har bara gått på att stenfruktsträd blöder vid vårbeskärning, och då bör de inte beskäras på våren, och rimligtvis inte på vårvintern heller. Det spelar ingen roll vilken beskärning det är fråga om. Blöder de så blöder de. JAS är det naturliga alternativet och i princip bäst för alla vedartade växter.

Beskärning under vårvintern är väl olämpligt för alla träd och buskar, men en del, såsom t ex äppelträd, är tuffa och klarar sig bra ändå. Att beskärning görs då stammar väl från den gamla tiden när alla var bönder och den enda tiden man hade över för sådant som beskärning var det relativa lugnet, bland alla sysslor, på vårvintern.

• Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Nja, går fint att görs beskärning av mindre kvistar på plommon på vårvintern med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.