Vi har precis köpt ett hus med bergvärme installerat. Tyvärr är vi inte nöjda med placeringen av pumpen då den står i ett mindre rymligt badrum som även bönar om en renovering. Vägg i vägg med badrummet finns ett förråd som vore perfekt för placering av pumpen! Har mycket lite kundkaper om detta. Kan det vara genomförbart med flytt? Förmodar att rörmokare måste inkallas. Hur stort och kostsamt ingrepp kan det tänkas röra sig om?
 
låter inte så kompliserat.

pumpe har kallvatten in & varmvatten ut (bara att skarva rörern)

pumpen har radiatorvatten in/ut (bara att skarva rören)

pumpen har köldbärar "vatten" in/ut (bara att skarva)

sen behöver pumpen lite el (inte heller det är så svårt att flyta på)

pumpen "dräller" vatten från varmvatten berdaren, vilket ska rinna ner i att avlopp, även detta bör ju gå att flytta genom väggen till nuvarande avlopp???
 
D
CarMan skrev:
pumpen "dräller" vatten från varmvatten berdaren, vilket ska rinna ner i att avlopp, även detta bör ju gå att flytta genom väggen till nuvarande avlopp???
Gör den? Vilken pump då? Jag antar att du menar säkerhetsventil, men tror inte min pump har någon sådan för VV. Jag har en externt.
 
eftersom värmepumpen är en enhet så benämde jag den som pumpen.
men för att gå ner i ditalj så är det säkerhetsventilen som dräler en skvätt vaten varje gång vattnet värmsupp, då varmt vatten tar större plats än kalt vatten (vattne måste ju tavägen nånstans)
 
Carman.
Kolla expansionskärlet om det "dräller". Det ska inte droppa om expansionen fungerar som den ska. För övrigt så är det rätt tänkt, det måste finnas någon form av avlopp från säkerhetsventilen.
 
säkerhetsventilen för radiatorvattent kan man med fördel köra utanför avloppet, då upptäcker man snabbt om det blir ett problem.
men när det gäller tappvattnet som värms inne i beredaren så ska detta kunna rinna till ett avlop.
 
D
CarMan skrev:
eftersom värmepumpen är en enhet så benämde jag den som pumpen.
men för att gå ner i ditalj så är det säkerhetsventilen som dräler en skvätt vaten varje gång vattnet värmsupp, då varmt vatten tar större plats än kalt vatten (vattne måste ju tavägen nånstans)
Jamen säkerhetsventilen för VV sitter ju inte ens i VPn. Den kan ju sitta någon helt annanstans. Hos mig sitter den i ett annat rum 4 meter från pumpen. Förstår inte riktigt hur/varför du har blandat in den i detta sammanhang? Då finns det ju många andra komponenter också som du kan ta med. Blandningsventilen/termostaten för VV, backventilen för KV, påfyllningsventil för radiatorvatten, expansionskärl m.m.
 
d
ja säkerhetsventilen är inte inbygd i pumpen, men en normal montering så hamnad den i direktanslutningn med varmvattenberedaren, o då varmvaten beredare i detta vall sitter i samma enhet som pumpen så ska man väll få den informatilnen som svar på frågan ???
 
D
Hmm... vad är det som säger att säkerhetsventilen vid en normal installation hamnar just bredvid VPn? Det beror väl närmast på hur det såg ut innan VPn fanns? Sätter man inte VPn just där den gamla pannan eller VVB fanns tidigare, så är det väl inte helt otroligt att säkerhetsventilen/blandningsventilen sitter kvar där den alltid suttit och bara VPn är placerad på ett nytt ställe. Varför skulle man automatiskt flytta på säkerhetsventilen? Då är det väl lika sannolikt att man också har flyttat t.ex. expansionskärlet då?
 
Hej! Ser att detta är en gammal tråd men står inför exakt samma situation. Hur gick det för dig i slutändan? Någon annan som gjort liknande?
 
Jag har flyttat bergävrmepump samt tillhörande tankar från ett jättedumt ställe på markplan till källare.

Det var dyrt och rätt så komplext med tunga lyft genom en golvlucka men det blev jättebra!

Det kostade runt 100 k med all ny rördragning, rör och dyra kopplingar.
 
K KMNelhas skrev:
Jag har flyttat bergävrmepump samt tillhörande tankar från ett jättedumt ställe på markplan till källare.

Det var dyrt och rätt så komplext med tunga lyft genom en golvlucka men det blev jättebra!

Det kostade runt 100 k med all ny rördragning, rör och dyra kopplingar.
Tack för svar!! Skönt att höra någon annan som gjort det och blivit nöjd 😊 Var det en lång sträcka du fick dra nya rör? Jag funderar på att flytta den till ”andra sidan” väggen, så tänker att man kanske kan komma billigare undan på grund av att det är kortare sträcka.
 
RoTe
Hur är det med livslängden på bergvärmepumpar? Har hört att dom inte håller så värst länge, i alla fall om man ser till vad dom kostar... Hur gammal är nuvarande? Kanske värt att köpa en ny istället för att flytta en gammal som ändå riskerar gå sönder snart?
 
M Michelleeeee skrev:
Tack för svar!! Skönt att höra någon annan som gjort det och blivit nöjd 😊 Var det en lång sträcka du fick dra nya rör? Jag funderar på att flytta den till ”andra sidan” väggen, så tänker att man kanske kan komma billigare undan på grund av att det är kortare sträcka.
10-15 meter kanske, med allt vad det innebär med T/R på både kalla och varma sidan.
 
  • Gilla
Michelleeeee
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur är det med livslängden på bergvärmepumpar? Har hört att dom inte håller så värst länge, i alla fall om man ser till vad dom kostar... Hur gammal är nuvarande? Kanske värt att köpa en ny istället för att flytta en gammal som ändå riskerar gå sönder snart?
Nuvarande är från 2013, så lite äldre. Men jag tänker att en stor del av jobbet behöver göras oavsett (koppla från, bära ut och dra om rören) så man lika gärna kan koppla på den gamla igen och hoppas att den håller några år till. Men det är kanske fel tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.