484 läst ·
10 svar
484 läst
10 svar
Flytta mätarskåp, vad vem hur?
Hej! jag ligger i gropen för att fixa upp fastighetens el som är ifrån 50talet och omgjort pö om pö till 90tal. med andra ord ett skönt skarvat system mellan mätarskåp-elcentral som jag nog helst byter helt.
Mina frågor är dessa: är det någon speciellt certifierad elektriker som bör göra jobbet - vad kan/får jag göra själv i processen och finns det något mer eller mindre prisvärt?
Min tanke är markmätarskåp med framtida möjlighet att installera reservdrift. som det ser ut nu så ska en tillfällig elcentral in pga renovering av det utrymme elcentral ska återfinnas.
Tacksam för svar, vilsen i skogen...
Mina frågor är dessa: är det någon speciellt certifierad elektriker som bör göra jobbet - vad kan/får jag göra själv i processen och finns det något mer eller mindre prisvärt?
Min tanke är markmätarskåp med framtida möjlighet att installera reservdrift. som det ser ut nu så ska en tillfällig elcentral in pga renovering av det utrymme elcentral ska återfinnas.
Tacksam för svar, vilsen i skogen...
Då nätägaren KRÄVER att anmälan och arbetet med mätarskåp utförs av en auktoriserad installatör så ska du i första hand ta kontakt med en "behörig". Den auktoriserade sköter all kontakt med nätägaren, nätägarna vill inte ha kontakt med "vanligt" folk.
Elektriker är väl till yrket behörig, nog för att det evt finns någon bedräglig elektriker? Det hade jag koll på.E elmont skrev:
Njaaa. Alla elektriker är trots benämningen INTE behöriga. Det har jag lärt mig här på BH. Däremot måste företaget ha någon med behörighet och ha något som benämns självkontrollprogram eller nåt sådant. Med reservation för att jag möjligen missuppfattat vissa delar. Det finns dock många i forat med bättre koll.K klining skrev:
/ LOB
Eftersom du måste ha en auktoriserad för din kontakt med nätägaren så är det kanske inte så dumt att ta den kontakten först och komma sams om vad du ev kan köpa/göra. Annars kan du i värsta fall stå där med grejer/arbete som ingen vill befatta sig med.
Tackar för egentligen uppenbart svar. Men som vilse i skogen känns det inte så uppenbart tar det därifrån.E elmont skrev:
Ungefär så 🙂L lob skrev:Njaaa. Alla elektriker är trots benämningen INTE behöriga. Det har jag lärt mig här på BH. Däremot måste företaget ha någon med behörighet och ha något som benämns självkontrollprogram eller nåt sådant. Med reservation för att jag möjligen missuppfattat vissa delar. Det finns dock många i forat med bättre koll.
/ LOB
Elinstallationsföretaget behöver vara registrerat hos Elsäkerhetsverket för att få utföra arbete på annans anläggning.
Det går att kolla här: https://www.elsakerhetsverket.se/kollaelforetaget/
Byt ut självkontroll mot egenkontrollprogram och behörighet mot auktorisation så blev det rätt.
Det var nyttig information, då är det högspänning jag ska klicka i, om jag förstår det rätt?A avh67f skrev:
Klicka här för att svara