Hej,
Jag bor i en lägenhet där vi överväger att få till ett extra sovrum/arbetsrum genom att riva väggen mellan kök och en mellanhall som bara utgör döyta.
Rivning av vägg, vatten, avlopp, el, ventilation mm är clearat med hantverkare och föreningen och därmed okej att göra. Det handlar egentligen om att "dra" köket 2 m åt höger längs samma vägg, inte flytta till ny plats.
Jag trodde först att det var ett Ikea-kök vi hade, men visade sig vara HTH.
Då jag inte vill köpa ett helt nytt kök så hade jag hellre flyttat befintliga stommar och möblerat/snickrat befintligt kök på ny plats och fixa ny bänksskiva baserat på placering spis, diskho mm.
Undrar därför om nån har erfarenhet av HTH-kök och ifall det är monterat på samma sätt med bänksskåp och väggskåp på skena? Och att de går att ta isär och montera ihop igen om man är någorlunda händig?
Invändningar eller andra tips på köksändring?
Se bild för hur vi tänker göra.
Jag bor i en lägenhet där vi överväger att få till ett extra sovrum/arbetsrum genom att riva väggen mellan kök och en mellanhall som bara utgör döyta.
Rivning av vägg, vatten, avlopp, el, ventilation mm är clearat med hantverkare och föreningen och därmed okej att göra. Det handlar egentligen om att "dra" köket 2 m åt höger längs samma vägg, inte flytta till ny plats.
Då jag inte vill köpa ett helt nytt kök så hade jag hellre flyttat befintliga stommar och möblerat/snickrat befintligt kök på ny plats och fixa ny bänksskiva baserat på placering spis, diskho mm.
Undrar därför om nån har erfarenhet av HTH-kök och ifall det är monterat på samma sätt med bänksskåp och väggskåp på skena? Och att de går att ta isär och montera ihop igen om man är någorlunda händig?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det är väl tveksamt att det är monterat på skena, lite beroende på ålder. Jag menar, inte ens Ikea hade väl montering på skena innan Metod kom för lite drygt 10 år sen.
Sen har HTH två olika system, GDS (gör det själv) med platta paket, och ett där stommarna kommer färdigmonterade. Men i princip ska det ju gå att flytta även HTH-skåp. Se om du kan få någon kontakt med dem och fråga om de har monteringsanvisningar som du kan få.
På ritningen till vänster så är nedre högra hörnet i mellanhallen snedskuret. Har du kollat att det inte går några stammar i det hörnet?
Sen har HTH två olika system, GDS (gör det själv) med platta paket, och ett där stommarna kommer färdigmonterade. Men i princip ska det ju gå att flytta även HTH-skåp. Se om du kan få någon kontakt med dem och fråga om de har monteringsanvisningar som du kan få.
På ritningen till vänster så är nedre högra hörnet i mellanhallen snedskuret. Har du kollat att det inte går några stammar i det hörnet?
Om det är ett äldre HTH kök så är det inga skenor, vilket underlättar för dig varje skål är individuellt och kan demonteras sedan kan de ju vara skruvade i varandra så att om du ändrar skåpsmöbleringen så kan ju vissa synliga sidor bli fula med skruvhål..G Guzzen skrev:Hej,
Detta får du lösa genom nya täcksidor..
Ja precis där får jag laga efter läge. Jag tänkte att skena var till min hjälp men förstår hur du tänker.Rejäl skrev:
Ska se om jag kan dra ur lite lådor eller nåt och se om det syns hur det är uppsatt
Ja jag har kollat deras monteringsanvisningar men det gav ingen information. Var typ den sämsta instruktionen jag sett någonsinBirgitS skrev:
Det är väl tveksamt att det är monterat på skena, lite beroende på ålder. Jag menar, inte ens Ikea hade väl montering på skena innan Metod kom för lite drygt 10 år sen.
Ja det går en stam där som jag med hjälp av röris ska få hjälp så den inte är i vägen mer än nödvändigt.
Skena är ingett som förenklar om man ska flytta ett par skåp, kanske lättare om man har många skåp i rad för en novis men annars är det Ikeas hitte på grejer..G Guzzen skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tragiskt när folk som inte verkar ha koll svarar så allt blir väldigt förvirrande.
Jag har jobbat med bl.a HTH-kök sedan 2005 och när jag började för 20år sedan så hade HTH skena och upphängningsbeslag som var sjukt mycket smidigare än Ikeas nya hittepågrejer.
De från HTH var justerbara inifrån skåpen vilket jag anser vara den enda poängen med just denna typ av upphängning och justerskruvarna döljs med en liten plastplugg i masonitryggen så det är lätt och se ifall de hänger på skena eller inte.
För kanske 5-7år sedan (minns inte då allt går på rutin) så tog HTH bort sina skenor och beslag ur sortimentet efter att något enstaka skåp ramlat ner i Danmark av för mig okänd anledning dock.
Då ersattes skenan likt det flesta andra leverantörer av träribba i ryggen på skåpen att borra genom och skruva upp traditionellt.
Alla deras GörDetSjälv-kök har alltid levererats med träribba till upphängningen.
Punkt.
Jag har jobbat med bl.a HTH-kök sedan 2005 och när jag började för 20år sedan så hade HTH skena och upphängningsbeslag som var sjukt mycket smidigare än Ikeas nya hittepågrejer.
De från HTH var justerbara inifrån skåpen vilket jag anser vara den enda poängen med just denna typ av upphängning och justerskruvarna döljs med en liten plastplugg i masonitryggen så det är lätt och se ifall de hänger på skena eller inte.
För kanske 5-7år sedan (minns inte då allt går på rutin) så tog HTH bort sina skenor och beslag ur sortimentet efter att något enstaka skåp ramlat ner i Danmark av för mig okänd anledning dock.
Då ersattes skenan likt det flesta andra leverantörer av träribba i ryggen på skåpen att borra genom och skruva upp traditionellt.
Alla deras GörDetSjälv-kök har alltid levererats med träribba till upphängningen.
Punkt.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Har också jobbat med köksmonteringar mellan åren 2001-2012 och har aldrig stött på skena i HTHs sortiment vi monterade säkert 55-80st villa och radhus kök både nyproduktion och ROT och aldrig sett skenor till deras kök..Paul-Staffanstorp skrev:
Från 2001 så monterades deras underskåp med en vinkel i varje hörn inuti skåpet då underskåperna saknade träribba..
Monterade ett HTH kök för en vän 2023 och inga skenor fanns det så heller😉
Här kommer HTHs monteringsanvisning som visar att skåpen skruvas dit individuellt i bakstycket. Se sidorna 9, 10 och 12 som illustrerar detta😉
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ipaper.ipapercms.dk/Nobia/HTH/SE/Monteringsanvisning/
Redigerat av moderator:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Verkligen komiskt för här är bilder jag lite snabbt hittade från 2012-2018, en från varje år, och då körde vi iaf med upphängningsbeslag.Rejäl skrev:Har också jobbat med köksmonteringar mellan åren 2001-2012 och har aldrig stött på skena i HTHs sortiment vi monterade säkert 55-80st villa och radhus kök både nyproduktion och ROT och aldrig sett skenor till deras kök..
Från 2001 så monterades deras underskåp med en vinkel i varje hörn inuti skåpet då underskåperna saknade träribba..
Monterade ett HTH kök för en vän 2023 och inga skenor fanns det så heller😉
Här kommer HTHs monteringsanvisning som visar att skåpen skruvas dit individuellt i bakstycket. Se sidorna 9, 10 och 12 som illustrerar detta😉
[bild]
[länk]
Kan det vara så att de började 2012 när du slutade montera dem då ?
Själv minns jag inte när det började och några äldre bilder har jag tyvärr inte tillgängliga men här är en en video hur man monterar deras Table-ID och där ser man från 30sek och framåt hur det fungerar och likadant var det alltså på väggskåpen förut.
(Har dock för mig att det var skena till väggskåpen redan när jag började jobba med dem 2005 men man kunde få vilket man ville på den tiden så till nyproduktion etc. valdes nog oftast ribba.)
Bänkskåp har aldrig monterats med skena dock.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beslag inuti underskåpen hade dom då ingen träribba fanns ifrån början..Paul-Staffanstorp skrev:
Men skena till underskåp har aldrig funnits och dom beslagen till överskåpen fanns inte 2001-2012 när vi monterade som mest..
Så kan det vara, men det styckeköket jag satte upp 2023 fanns inga sådana beslag men däremot så hade de flesta underskåp en ribba att skruva fast skåpen med, undantaget högskåp ung/microskåp som dom har en lös metall skena som monteras invändigt i skåpet..Paul-Staffanstorp skrev:
Det enda köket jag känner till med långa skenor som monteras innan är IKEA..
Överskåp verkar vara standard att skruvas upp, sedan finns trälist att beställa som extra tillbehör nuförtiden står det i montageanvisningen..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Korrekt att det inte fanns 2023 för som jag skrev plockades skenor och beslag bort för 5-7år sen.Rejäl skrev:Beslag inuti underskåpen hade dom då ingen träribba fanns ifrån början..
Men skena till underskåp har aldrig funnits och dom beslagen till överskåpen fanns inte 2001-2012 när vi monterade som mest..
Så kan det vara, men det styckeköket jag satte upp 2023 fanns inga sådana beslag men däremot så hade de flesta underskåp en ribba att skruva fast skåpen med, undantaget högskåp ung/microskåp som dom har en lös metall skena som monteras invändigt i skåpet..
Det enda köket jag känner till med långa skenor som monteras innan är IKEA..
Du ser ju på mina bilder att det var långa skenor men de var gjorda så man kunde bryta av dem för hand om man bara behövde enstaka skenbart.
Bilder ljuger inte 😉
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är möjligt som sagt för jag har tyvärr inga äldre bilder kvar mer än från 2012 som var den äldsta jag hittade med skenor och mitt minne är kort.Rejäl skrev:
Den monteringslisten de avser ingår i GDS men jag använder aldrig den då jag tycker de inte är tillräckligt exakta så man kan montera dem som det är tänkt för att sedan hänga skåpen på dem.
Lite komiskt var att HTH gnällde första gången de såg skruvar i GDS-skåpen jag monterat och poängterade att jag skulle använda den listen för man skulle slippa synliga skruvar i skåpen men då tryckte jag upp installationsanvisningen i nyllet på dem för där stod att man skulle säkra skåpen med skruvar genom masoniten in i ribban som satts på väggen så det blev ju ändå inte skruvlöst i skåpen så sen var det slutsnackat. 😜🤣
Mycket smidigare och mer exakt montering med mina monteringsstativ där jag kan ställa upp flera skåp i rad på en rätskiva och sätta ihop dem i framkant innan de dras fast genom sin ribba i väggen.
Ok då klarnar detta har inte monterat några GDS kök för HTH så där har vi skillnaden😉Paul-Staffanstorp skrev:
Det är möjligt som sagt för jag har tyvärr inga äldre bilder kvar mer än från 2012 som var den äldsta jag hittade med skenor och mitt minne är kort.
Den monteringslisten de avser ingår i GDS men jag använder aldrig den då jag tycker de inte är tillräckligt exakta så man kan montera dem som det är tänkt för att sedan hänga skåpen på dem.
Lite komiskt var att HTH gnällde första gången de såg skruvar i GDS-skåpen jag monterat och poängterade att jag skulle använda den listen för man skulle slippa synliga skruvar i skåpen men då tryckte jag upp installationsanvisningen i nyllet på dem för där stod att man skulle säkra skåpen med skruvar genom masoniten in i ribban som satts på väggen så det blev ju ändå inte skruvlöst i skåpen så sen var det slutsnackat. 😜🤣
Mycket smidigare och mer exakt montering med mina monteringsstativ där jag kan ställa upp flera skåp i rad på en rätskiva och sätta ihop dem i framkant innan de dras fast genom sin ribba i väggen.