687 läst ·
3 svar
687 läst
3 svar
Flytta klotpil
Hej!
Vi har en liten klotpil som växer i vårt gamla trädgårdsland som numera är "ogräsland".
Vi vet inte var den kommer ifrån, den har bara börjat växa där. Nu håller den på vara för stor (drygt 2 meter) den växer för nära en syren. Vi måste flytta den. Hur gör man, och när gör man det?
Vi har en liten klotpil som växer i vårt gamla trädgårdsland som numera är "ogräsland".
Vi vet inte var den kommer ifrån, den har bara börjat växa där. Nu håller den på vara för stor (drygt 2 meter) den växer för nära en syren. Vi måste flytta den. Hur gör man, och när gör man det?
Jag skulle flytta klotpilen tidig vår innan bladknopparna börjar svälla. När det sker beror på var i landet trädet växer. Det är ju en Salix art som inte är superkänslig så det går säkert bra.
Lycka till med ett fint litet träd!
Lycka till med ett fint litet träd!
Jag skulle flytta den nu. Nu är den i vila och behöver inte ödsla kraft på att skjuta nya skott. Vet inte hur lätt eller svårt det är att flytta en klotpil, har en känsla av att rotsystemet är rätt utbrett. Så skulle rekommendera att försöka få med så mycket som möjligt av rötterna inkl jord. Och samtidigt klippa in grenarna ordentligt.pools skrev:
Tack för svar, det blir nog att flytta den snarast.C Citrona skrev:Jag skulle flytta den nu. Nu är den i vila och behöver inte ödsla kraft på att skjuta nya skott. Vet inte hur lätt eller svårt det är att flytta en klotpil, har en känsla av att rotsystemet är rätt utbrett. Så skulle rekommendera att försöka få med så mycket som möjligt av rötterna inkl jord. Och samtidigt klippa in grenarna ordentligt.
Klicka här för att svara