Hej

Har precis köpt ett hus där det finns en Centura 560I i vardagsrummet. Denna står på ett ekparkettgolv ovanpå en stor glasskiva till golvskydd.

Nu vill vi slipa parkettgolvet samt även färga det mörkt.

Problemet är då att kaminen står i vägen. Jag undrar om ni vet en bra lösning på hur man hanterar detta?

- Jag har funderat dels på att montera bort den och sen sätta tillbaka den efter slipningen (går det att göra själv?, måste den provtryckas efteråt av sotare då?)

- Kan man få bort glasskivan på något bra sätt för att då slipa runt kaminen för att sedan sätta tillbaka glaset? Får man inte bort den kommer man se den gamla färgen på golvet igenom annars.

- Vad finns det för fler lösningar?

Bifogar en bild på kaminen dock med metallskydd under, vi har genomskinligt glas, annars likadant.

Hälsningar

Daniel

contura_560k_736x367.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du har rökröret in i väggen, som den på bilden, så kan du "bara" dra ut kaminen och sen lyfta bort den. Ta bort glasskivan, slipa golvet och sen ställa tillbaks allt.
Täta rökröret med nytt tätningsgarn som du lindar runt rökröret ett par varv. Trycker in det i skarven och på med tätkitt för att få det helt tätt.

RoTe
Nytt tätningsgarn? Här sotas det genom att ta bort kaminen och garnet brukar bara vara att lägga tillbaka runt röret.

Skorstensröret kommer tyvärr rakt uppifrån (har ej samma anslutning som på bilden).

Hur får man loss det åker skorstensröret ner i backen om man monterar bort kaminen?

Måste man provtrycka efteråt?

har för mig att man brukar spänna upp röret med spännband fastsatta i taket, om det behövs provtryckning eller inte vet jag inte

Ok, nino hur fäster du dom? Där skorstenen fäster?

jadu det vet jag inte, bästa är nog att kolla med golvsliparen eller ringa en skorstensfirma

Hej!
Sitter med samma problem, ska göra iordning mitt golv och har en likadan kamin, med glasskiva under, som du. Hur blev det, hur gjorde du till slut? Var du tvungen att ta in hjälp eller gick det att fixa själv o isf hur?
Mycket glad för all hjälp!

Golvsliparna brukar handslipa det sista intill plåten /glasskivan,försöka lyfta den är det modul så står den i princip på kaminen

Tänkte berätta lite hur det gick!

Efter mycket om och men kom vi fram till att vi var tvungen att lyfta skorstenen för att sedan flytta kaminen och få bort glasskivan.

Väl uppe på vinden visar det sig att skorsten inte är rak utan bryter av i vinkel utmed yttertaket ca 1,5 m för att sedan bryta tillbaka rakt tillbaka genom ytterttaket.

Detta komplicerade ju saker o ting. Men med spännband fästa i takstolar i olika vinklar lyckades vi skapa en vagga för skorsten som gjorde att vi kunde höja och sänka den som vi ville.

Sen bort med glasskivan och kamin (skorstenen sitter ihop, rasar ej ner)., slipa golvet, och sen tillbaka med en ny glasskiva som inte ligger under kaminen (finns att köpa). Sen på med tätningsmassa och garn (gamla garnet var oanvändbart) och sen sänka ner skorstenen igen med vaggan. Har inte provtryckt men eldade försiktigt i början etc och blev trygg med att att allt satt som det skulle.

Funkar kalas nu! En massa meck men sjukt nöjd med insatsen så här i efterhand!

• Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
gött att det löste sig, men såklart att röret inte gick rakt upp....

är det ett Uformat jack i skivan alltså, så att du skjuter dit den?

Vad kostade en sån? var köpte du den?

Jepp, uformat. Man sätter distanser under kaminen och skjuter sedan in skivan så att ca 1 cm ligger under kaminen (utan att kaminen står på skivan, den står på distanserna bara). Nu kan jag enkelt ta bort skivan vid dammsugningen t.ex.

Skivan är från contura själva. Köpte den av en återförsäljare i kungenskurva i Sthlm som jag hittat via conturas hemsida. Kostar en tusenlapp.

Bumpar tråden och hoppas på svar såhär 7år efter.. Står just nu inför samma övning ( Dock byta golv ) , men har samma problem att kaminen står på glasskiva, och vill byta till en skiva man kan ta bort vid städning.
Nu till frågan - Vad för typ av distanser satte du under kaminen? Och ligger dessa distanser direkt på trägolvet?
(Vi har även tillluftsanslutning , vet inte om detta påverkar distanserna )

Minns inte säkert men ganska säker på att jag fick med dem när jag köpte nya skivan. Snacka med dem i butiken. De har koll.

Är någon form av gummidistanser vill jag minnas som ligger direkt mot trägolvet.
Lycka till!

Tack för ditt svar!
Jag kollar med butik då, låter ju rimligt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.