Hej!

Jag och min sambo har tyvärr beslutat oss för att flytta isär. Vi äger ett hus som vi införskaffat tillsammans för cirka 2 år sedan. Vi har redan kommit överrens om att jag tar över huset mot att jag tar över hennes lån och betalar summan x till henne. Ringde banken som sa att vi då måste ha ett bodelningsavtal och tipsade att ringa en jurist.

Ringde till juristen som hade "fast pris" på 6000kr för detta.... Är inte supersugen på att betala 6000kr för ett papper som i princip säger "Person A ska överta fastigheten X i utbyte mot att ta över samtliga lån på fastigheten från person B. Person A skall också betala summan Y till Person B".

Övriga tillgångar har vi redan delat upp, vi är helt överens om allting.

Är det någon som vet vad som är ett rimligt pris för detta / som kan hjälpa oss hitta ett avtal (eller ett företag som kan fixa detta till "rimligt pris" i närheten av karlstad) som håller (banken kräver detta för att jag ska kunna ansöka om lagfart/ta över lånen).

/Mvh

Är ni överens är det väl bara att skriva ett "bodelningsavtal" där ni tar upp det som ni kommit överens om?

Så mycket har jag förstått ;) Problemet ligger i att formulera sig så att det håller för banken / lantmäteriet (för lagfarten) och så att ingen kan komma om 6 månader när vi av någon anledning kanske inte är lika överens längre och kräva saker (Inte speciellt orolig för detta, men å andra sidan trodde man aldrig man skulle hamna här heller)...

Dvs jag vill egentligen ha hjälp med att hitta ett avtal som man kan lita på "håller".

engs
Kanske https://avtal24.se/avtal/bodelningsavtal-sambo fungerar om man är överens om allt redan?
Har aldrig använt de själv, testat skriva samboavtal någon gång men ej fullföljt det hela, är väl något vi fortfarande bör göra... Då (ett gäng år sen) var det iaf så att man online går igenom ett gäng frågor. Sen skapas ett avtal beroende på hur man svarat. Allt är väl automatiserat sålänge det är enkla saker. Men någon annan som testat helt kanske kan säga något om hur bra det funkar.

Kanske det finns helt gratis alternativ om det är väldigt enkelt avtal också.

Det har varit några trådar här senast typ. i höstas. Där en medlem delade med sig av ett sådant avtal till en annan medlem. Om jag minns rätt låg aldrig själva avtalet här på forumet, utan skickades som PM. Om du söker, så kanske du hittar tråden, och kan be om att också få en kopia.

Jag skrev, förra våren, ett eget bodelningsavtal utifrån olika mallar och rekommendationer som accepterades av såväl bank som Lantmäteriet. Jag ska leta upp det och postar ikväll.

Dokument för bodelningsavtal med överstrukna personuppgifter och röda blockeringar för sekretess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Samma här. Jag skrev ihop ett eget efter eget huvud. Använde ingen mall utan körde på med sunt förnuft. Detta accepterades också av både bank och lantmäteri. Vi var gifta men jag tror det har mindre betydelse för acceptansnivån. Jag är för övrigt väldigt långt från jurist skall tilläggas.

Jag har en mall med, som jag petade ihop för några år sen... Pm om du vill ha den ..

hej och tack för alla svar!

@Joco_ tack! Ska läsa igenom det imorgon när jag är mer klar i huvudet och se om jag förstår varje rad och vad som behöver ändras:)

@Dan_Johansson du har snart pm!

@vectrex formulerade du ditt avtal på "juristspråk" eller vanligt språk? ;)

/Mvh

M maskan skrev:
hej och tack för alla svar!

@Joco_ tack! Ska läsa igenom det imorgon när jag är mer klar i huvudet och se om jag förstår varje rad och vad som behöver ändras:)

@Dan_Johansson du har snart pm!

@vectrex formulerade du ditt avtal på "juristspråk" eller vanligt språk? ;)

/Mvh
Vanligt språk men med en formell ton.

Hej!

Har några fler frågor. Vad gör man med bodelningsavtalet när detta skrivits? behöver man registrera detta någonstans?

I ditt avtal @Joco_ verkar inget framgå om t.ex. övertagande av lån. Eller täcks detta av "alla löpande kostnader"?

Om jag förstått det rätt så ska man slippa stämpelskatt på lagfarten övertas genom bodelning. Behöver man ange något speciellt om detta?

Behöver man själv ansöka om ny lagfart eller fixar banken detta?

Ursäkta mycket frågor ;)

/Mvh

Redigerat:
M maskan skrev:
Hej!

Har några fler frågor. Vad gör man med bodelningsavtalet när detta skrivits? behöver man registrera detta någonstans?

I ditt avtal @Joco_ verkar inget framgå om t.ex. övertagande av lån. Eller täcks detta av "alla löpande kostnader"?

Om jag förstått det rätt så ska man slippa stämpelskatt på lagfarten övertas genom bodelning. Behöver man ange något speciellt om detta?

Behöver man själv ansöka om ny lagfart eller fixar banken detta?

Ursäkta mycket frågor ;)

/Mvh
Lagfarten kan du söka själv, men normalt fixar banken det mot en avgift. Jag tror att banken kräver att få göra det om du har lån som skall ändras. Om banken skall flytta över lånen till en person, så vill de säkra att den personen verkligen blir lagfaren ägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.