Tjena Byggahus,

Jag och min sambo håller på att riva ut ett gammalt kök från ett hus byggt 41, rivningen har gått bra hittils men på en av modullerna, närmare bestämt den bredvid spisen (som är en vanlig separerad spis) sitter en liten plast "låda" på utsidan av modulen. Min gissning är att den enbart sitter limmad då jag inte hittar några tecken på skruvar/annat på insidan av skåpet den sitter.

Min fråga är därmed, kan jag bara bryta loss denna från fästet och sedan limma på på den nya modulen när den är byggd? Eller är det något man bör tänka på/göra innan/istället? Är väldigt färsk på denna typ av saker, och antar att det kanske är en spiskontakt av något slag?

Tacksam för tips! Bifogar lite bilder så kanske någon förstår vad jag pratar om hehe

ps. kanske värt att nämna att vi ska behålla spisen och inte installera någon ny, vi ska bara riva ut gamla modulerna och sätta dit nya (främst för att höja dem).

• Mörkt, begränsat utrymme, synliga rör och kablar, betongvägg, skymd insyn, garage eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel dragen längs en smutsig hörna med spruckna väggar och gammal terrakottafärgad klinkergolv. Sliten interiör.
    Skapa konto
  • Gamla nedgångna elledningar i ett hörn, förlorad isolering, potentiell brandfara, behov av underhåll.
    Skapa konto
  • En närbild av ett hörn med trä- och kakelvägg, lite nedslitet och med smuts.
    Skapa konto
P
petter andersson1 petter andersson1 skrev:
Tjena Byggahus,

Jag och min sambo håller på att riva ut ett gammalt kök från ett hus byggt 41, rivningen har gått bra hittils men på en av modullerna, närmare bestämt den bredvid spisen (som är en vanlig separerad spis) sitter en liten plast "låda" på utsidan av modulen. Min gissning är att den enbart sitter limmad då jag inte hittar några tecken på skruvar/annat på insidan av skåpet den sitter.

Min fråga är därmed, kan jag bara bryta loss denna från fästet och sedan limma på på den nya modulen när den är byggd? Eller är det något man bör tänka på/göra innan/istället? Är väldigt färsk på denna typ av saker, och antar att det kanske är en spiskontakt av något slag?

Tacksam för tips! Bifogar lite bilder så kanske någon förstår vad jag pratar om hehe

ps. kanske värt att nämna att vi ska behålla spisen och inte installera någon ny, vi ska bara riva ut gamla modulerna och sätta dit nya (främst för att höja dem).
det där är en dosa
bör bytas ut av en elektrikare
skall inte vara limmad, men locket kan sitta dittryckt och baksidan skruvad,
bryter du lär den gå sönder
400V får du känna om du gör fel

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det där är en dosa
bör bytas ut av en elektrikare
skall inte vara limmad, men locket kan sitta dittryckt och baksidan skruvad,
bryter du lär den gå sönder
400V får du känna om du gör fel
Okej, tack för svaret! Som på bilden syns det däremot inte att något är skruvat på insidan av skåpsväggen där den sitter, därflr jag funderar på om den är limad, och isf om man slår av strömmen, ifall man kanske kan ta bort den intakt och sedan placera på ny skåpsvägg?

BirgitS
Med tanke på hur fetkladdig dosan ser ut bör det åtminstone kollas om det har kommit in fett i den för då bör den bytas ut. Normalt sätter man dosan på väggen och inte på en skåpstomme.

Finns ju ingen anledning att sätta fast dosan med så långa skruvar att de går igenom stommen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.