3 953 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Flytta Förråd bygglov
Tack för grymma svar.M MetteKson skrev:Är det en friggebod ni tänkt er?
En friggebod kräver i normalfallet inte bygglov förutsatt att åtgärden följer de villkor som ställs för att det ska klassas som friggebod. Ett av villkoren är (som du nämner) 4,5 m till fastighetsgräns.
Ett annat villkor är att det på fastigheten ska finnas en huvudbyggnad. Kruxet är att en huvudbyggnad ”finns inte” förrän du har fått slutbesked på den. I plan- och bygglagens värld ”finns” alltså inte ditt hus ännu. Med andra ord får du inte bygga friggebod utan slutbesked på huvudbyggnaden.
Är det långt kvar till slutbesked?
Jag tänker på den andra boden du vill ta bort. Eftersom den ingår i samma bygglov som huvudbyggnaden borde den ej heller ha fått slutbesked. Jag skulle höra med kommunen om du helt enkelt inte kan ”stryka den” ur befintliga bygglovet och lämna in relationsritningar där den inte är med. Sen lyfter du bort dem. De har den aldrig funnits och du slipper lov för att riva den. I min kommun har såna lösningar förekommit.
Sanktionsavgiften för en komplementbyggnad på 12 kvm blir 11 900 kr. Denna avgift kan sättas ner av byggnadsnämnden i vissa fall. Har du frågat och fått besked att inte bygga men gör det ändå tror jag inte byggnadsnämndens vilja att lätta på sanktionerna är så stor.
Nu har jag fått slutbesked. Blir att bygga nya Boden nästa vecka. Befintliga får förbli ett mysterium.
Klicka här för att svara