2 691 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Flytta en bod. Hur? Vilken firma gör sådant?
Det är ju en summa att överväga för TS, borde ju bli lägre då följebil och tid för transport och avlastning inte blir aktuellt.A AG A skrev:
Rälsen gör man av det man har. Och har man inget är köpta reglar utmärkt.F fribygg skrev:Du kanske har räls eller telestolp att sälja eller låna ut åt TS?
Jag skulle hellre köpa tryckt tvåtumfyra om jag skulle dra en bod på såpat virke, det är förhållandevis billigt, slätt, lätt transporterat och sannolikt möjligt att använda till andra projekt på tomten eller sälja eller skänka bort efter avslutad friggebodsflytt.
Det är 10-15 meter från grusade uppfarten till boden och sedan run 30 meter från uppfarten till där boden ska stå, med ett hus i vägen. Den kran som skulle behövas vill jag inte fundera på kostnaden för...A AG A skrev:
Låter som väldigt skilda idéer här så jag får kanske helt enkelt lägga upp frågan på typ "Servicefinder" och se vad det kommer för svar.
Själv tror jag på att rulla/glida den på träräls men tänkte undvika att göra det jobbet själv.
Ta då in en Allservice firma som gör det till fast offererat pris, stör dej sen inte på att firman fakturerar kanske 15000 för en förmiddags jobb ( eller att nån envisen ensam gubbe åtar sej jobbet och håller på en hel vecka med 4 plankor, en dunk såpa och ett spett)O OlaF skrev:Det är 10-15 meter från grusade uppfarten till boden och sedan run 30 meter från uppfarten till där boden ska stå, med ett hus i vägen. Den kran som skulle behövas vill jag inte fundera på kostnaden för...
Låter som väldigt skilda idéer här så jag får kanske helt enkelt lägga upp frågan på typ "Servicefinder" och se vad det kommer för svar.
Själv tror jag på att rulla/glida den på träräls men tänkte undvika att göra det jobbet själv.
Redigerat:
Bodbilar har ju fortfarande lastvikt kvar för just en byggbod/modul vilket betyder att dom har en lite mindre kran än dom största lastbilsmonterade kranarna. Men jag tror inte en sån kommer klara det lyftet utan att köra långt in på gräsmattan ändå.
Vik ihop det där plockepinnet med nätet och så ta det med en hjullastare som har långgafflar, man behöver inte en stor lastare för det där bygget och inte heller göra det vid tjällossning eller efter 14dagars regn.
Avklarat på en förmiddag om du ska ha hönsgården uppställd igen.
Annars är det en 50T eller 70T kran med jibb, dom är inte större än en lastbil men med fulla motvikter så når dom längre än rejält stor lastbilsmonterad kran
Avklarat på en förmiddag om du ska ha hönsgården uppställd igen.
Annars är det en 50T eller 70T kran med jibb, dom är inte större än en lastbil men med fulla motvikter så når dom längre än rejält stor lastbilsmonterad kran
Klicka här för att svara