Hej, jag skulle behöva flytta eluttaget bakom kylskåpet ca 3-4 cm högre upp för mitt nya kylskåp är högre än det förra. Detta ser inte ut att kräva någon skarvning för att räcka till. Om jag skruvar loss det och flyttar upp det kommer hålet i väggen där kablarna kommer ut att hamna utanför eluttagets ram. Kan jag exempelvis linda ihop dem med isoleringstejp för att de saknar det hölje som en elkabel skulle ge? Eller är detta en operation som kräver elektriker?
 
  • Eluttag utan skyddsplatta med synliga kablar och anslutningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skala av en bit elkabel (EKK) och trä över trådarna, se till att kabelskalet når in några cm i väggen samt in under uttaget skal. Lite tejp är inte OK.
 
  • Gilla
claes_h
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skala av en bit elkabel (EKK) och trä över trådarna, se till att kabelskalet når in några cm i väggen samt in under uttaget skal. Lite tejp är inte OK.
Utmärkt, det ska jag göra! tack!
 
tommib
Om du inte har EKK liggande hemma och inte vill köpa så har Hornbach PVC-slang (för el) på lösmeter.
 
tommib tommib skrev:
Om du inte har EKK liggande hemma och inte vill köpa så har Hornbach PVC-slang (för el) på lösmeter.
Tack, bra tips!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.