Hej!

Skulle vilja flytta ett element i källaren för att sätta upp ett grovkök mot en vägg.
Elementet ska bort och ett nytt 7cm kortare monteras istället på väggen bredvid.

Värmeelement i källare med synliga rör och elkabel, planerad att flyttas för grovköksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken var att kapa båda rören högt upp och rotera det längsta, sedan får man gå runt med det kortare röret och några kopplingar. Med klämkopplingar hade detta varit hur enkelt som helst, men är detta ens möjligt om jag ska hålla på och gänga och så? :thinking:

För att svara mig själv så verkar det finnas en plasthylsa man ersätter mässingshylsan i en vanlig klämringskoppling med, så går dessa att sätta på stålrör. En modell kallas "super blue", och Vatette har en egen lösning med en röd hylsa. till R10 så köper man sådan hylsa och använder en koppling till 18mm rör.

• Gilla
meckis
  • Laddar…
Då fyller jag på här själv.

Det blev en riktigt enkel lösning, vrid anslutningsrören 90grader (mot andra väggen).
Vi hade tur och där var med gänga kvar på det nedre röret, det övre har någon kona så det var inga problem.
Värmeelement kopplat med vridna anslutningsrör vid 90 grader i ett ofärdigt rum med kakelgolv.
Skapa konto

Vi fick sätta distanser mot väggen dock, så att vi hamnade något längre ut.
Vattenpass som kontrollerar om distanserna på ett elementrör är rakt mot en vit vägg.
Skapa konto

Inga nya kopplingar, bara lin och pasta till elementet.

• Gilla
Martin Berggren och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.