Hej,

Ja har precis slängt ut mitt gamla kök och är i stånd att installera en ny köksblandare. Den nya blandaren sitter lite mer centrerat än i mitt gamla kök vilket resulterar i att slangarna blir lite för hårt sträckta, se bild.

Ny köksblandare med sträckta slangar kopplade till vattenrör markerade med röd cirkel under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ni några tips på hur man enklast förskjuter inkommande vattenrör åt höger några centimeter så att blandarens slangar för lite bättre förutsättningar? . Ja funderar på om det antingen går att bocka rören med ett bockningsverktyg. Rören är 12mm men ja är osäker på hårdheten. Det behövdes dock ingen stödhylsa vid montering av ballofix så det är kanske ett halvhårt rör.

Mitt andra förslag är att med handkraft flytta rören åt höger samt flytta med väggfästet. Fast då sitter röret ispänt vilket kanske är dåligt?

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand /Jonas

E
Är väl bara att förlänga. 90 graders bög och lite mer rör där så blir det prima.

Det där ser ut som prisolrör, dom är ju mjuka som sjutton och kan böjas för hand enkelt, skulle aldrig montera något till ett sådant rör utan stödhylsa.

Vi taggar väl @Krilleman så får vi se vad herr rörkrökar-gurun har att säga

Slangarna ser inte ut som de är överdrivet sträckta. Jag tycker det ser ok ut.
Om du vill kan du lossa klammern och böja rören lite, fram till eluttaget.

Om det räcker , lossa väggfästet och knuffa allt till höger, rören är mjuka och följer med, bara ta i och kommer att sitta lite snett, ingen som ser. Pass på så dom inte hamnar framför vägguttaget

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Är väl bara att förlänga. 90 graders bög och lite mer rör där så blir det prima.
Hittar man dem hos rörgrossisten? Eller kanske i vilket byggvaruhus som helst? :crysmile:

(förlåt, kunde inte låta bli)

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om det räcker , lossa väggfästet och knuffa allt till höger, rören är mjuka och följer med, bara ta i och kommer att sitta lite snett, ingen som ser. Pass på så dom inte hamnar framför vägguttaget
L lordi skrev:
Hittar man dem hos rörgrossisten? Eller kanske i vilket byggvaruhus som helst? :crysmile:

(förlåt, kunde inte låta bli)[/QUO
J jonaserik skrev:
TE]
Ja lossade på fästet och det var relativt lätt att flytta rören några centimeter. Det räcker troligen för att slangarna skall må bra. Annars får man väl sätta dit några kopplingar och skarva lite...

Tack för er input...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.