Byggahus.se
Jag går som så många andra säkert gör och drömmer om ett eget hus till familjen.

Min fråga, som jag funderat länge på, är... Är det någon som har flyttat på ett hus och ställt upp på egen tomt? För det finns ju många hus i västerbottens inland som folk nästan "skänker" bort. exempelvis prefabhus byggda på slutet av -80talet.

Jag undrar hur mycket, i storleksordningen, det kan gå på att flytta ett hus 7 mil bara för att ta ett exempel.
 
Hej Jörgen,

Mitt svar baserar sig på flytt i ett stycke, inte plockepinn med timmerhus. Den tidigare tråden ger oxå mycket info.

Jag lät flytta mitt hus 1994 med firma Fritz Persson o Söner. Dom flyttar (eller flyttade) 50 hus om året och var mycket professionella. Har inte hittat dom på Webben men adressen är V. Mjällbyvägen 29400 Sölvesborg. Tel 0456-10309.

Mitt hus flyttades på en träräls c:a 70 meter och vreds ett halvt varv men att lyfta upp huset på en trailer går i princip till likadant. Dom körde in stålbalkar i två riktningar under huset och pumpade upp det hela med domkrafter till önskad höjd. Enligt min mening kan man inte flytta murade skorstenar eftersom även små sättningar gör dom otäta, med dyra lagningar som följd. Mitt hus flyttades till en kulle genom att först schakta bort kullen, sedan göra en KRAFTIG platta (300 mm) dit huset drogs, varefter det höjdes till önskad höjd och källaren murades. Därefter schaktades kullen på plats igen. Kan låta komplicerat men jag fick på detta vis en full källarvåning där jag nu har värmepanna, tvättstuga. förråd osv. Därmed slapp jag förstöra husets inre karaktär genom att avdela rum för dessa funktioner.

Kostnaden för en flytt verkar kanske låg men kostnaden för rivning/murning av ny skorsten samt ny grund och schaktningsarbeten och OVÄNTADE kostnader är inte försumbara. Krävs en transport på allmän väg blir det en hel del extraarbete med lyktstolpar osv. Ansvarsfrågan (vad händer om trailern som DITT hus åker på förstör en viadukt?) är inte att leka med. Allt måste vara avtalat i ett giltigt kontrakt innan flytten sker.

Slut på det negativa. Har man ett hus som man tycker om och vägen är fin är det klart man skall ta med sig det! Mitt hus är drygt 100 år gammalt och är vår släktgård. Du kan se det på http://www.nickesmaleri.se/ Jag kommer att skaffa en hemsida på www.jonases.se, men det tar ett tag till.

Ett tips: ta in FLERA offerter och specificera absolut allt du kan tänka dig. Det skiljde 300 % mellan det bud jag antog och det dyraste GDSGD-budet.

Ett tips till: kolla http://www.husflytt.nu/

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.