Vi har idag tvättmaskinen placerad i köket och skulle vilja flytta den till ett annat rum. Vi har ett lämpligt rum som ligger mellan en toalett och ett duschrum. Idag används det som klädkammare/förråd. All tre rummen ligger på rad (WC, KLK & DUSCH) och har sin bakre vägg mot köket.
Den nya tvättstugan ska göras i ordning som våtrum efter branschregler men problemet blir golvbrunn. Handfatet på WC har avlopp genom vägg till kökets avlopp. Jag vet att det finns såna anslutningar även till tvättmaskin men tror att det enligt branschregler idag inte är godkänt att koppla så, utan att man måste ha en golvbrunn där tvättmaskinen ska stå. Rummet har betonggolv och en inspektionslucka i väggen mot köket, se bild.
Där kan man se avloppsröret för kök och WC (en bit ovan golvnivå).
Har öppnat upp en liten inspektionslucka i andra hörnet och röret är fortfarande över golvnivå men något lägre för lutningen.
Bila upp golvet för golvbrunn går ju inte för då blir det uppförsbacke till avloppsröret.
Duschrummet är helrenoverat av tidigare ägare med kakel/klinker/golvvärme så det vill jag helst inte göra åverkan på och det rummet har heller inte plats för tvättmaskinen.
Även om jag kompletterar med en vattenfelsbrytare så ska det tydligen inte vara godkänt utan golvbrunn, är det så?
Någon som har en idé på lösning?
Tack på förhand!
Den nya tvättstugan ska göras i ordning som våtrum efter branschregler men problemet blir golvbrunn. Handfatet på WC har avlopp genom vägg till kökets avlopp. Jag vet att det finns såna anslutningar även till tvättmaskin men tror att det enligt branschregler idag inte är godkänt att koppla så, utan att man måste ha en golvbrunn där tvättmaskinen ska stå. Rummet har betonggolv och en inspektionslucka i väggen mot köket, se bild.
Har öppnat upp en liten inspektionslucka i andra hörnet och röret är fortfarande över golvnivå men något lägre för lutningen.
Bila upp golvet för golvbrunn går ju inte för då blir det uppförsbacke till avloppsröret.
Duschrummet är helrenoverat av tidigare ägare med kakel/klinker/golvvärme så det vill jag helst inte göra åverkan på och det rummet har heller inte plats för tvättmaskinen.
Även om jag kompletterar med en vattenfelsbrytare så ska det tydligen inte vara godkänt utan golvbrunn, är det så?
Tack på förhand!
Två alternativ kreativa alternativ :S Stoltzp skrev:Vi har idag tvättmaskinen placerad i köket och skulle vilja flytta den till ett annat rum. Vi har ett lämpligt rum som ligger mellan en toalett och ett duschrum. Idag används det som klädkammare/förråd. All tre rummen ligger på rad (WC, KLK & DUSCH) och har sin bakre vägg mot köket.
Tack på förhand!
1. Inred den nya tvättstugan till ett kök - då behövs ingen golvbrunn..
2. Bygg ett litet rum med golvbrunn med hög tröskel som bara rymmer tvättmaskinen och höj upp golvet i detta mycket lilla rum med 3 dm. Då funkar avrinningen. Du fyller alltså tvättmaskinen genom dörröppningen till tvättmaskinsrummet.
Ibland är det nog läge att göra sin riskanalys vs kostnad att få allt helt korrekt. En tvättstuga utan golvbrunn känns rätt ok. Särskilt med modernt läckagelarm och kanske möjlighet att stänga av vattnet automatiskt. Jag skulle absolut kunna leva med enbart avlopp i vägg. Betongplattan skadas ju inte så det är ju om ev läckage går upp i väggarna alt rinner ut i angränsande rum. Går ju lösa med våtrumsskydd på golvet med uppvik och anpassad rröskelhöjd etc
Klicka här för att svara