Det är ju många som flyttar kök stora avstånd. Men det gäller att man är förberedd som kund, så trådskrivaren gör helt rätt i att försöka samla på sig så mycket kunskap och erfarenhet som möjligt. Ser ut att kunna bli ett riktigt fint sovrum i köket eller vad man nu vill ha det till.
Har man diskhon på andra sidan väggen blir ju avståndet inte så långt om man bygger in avloppet en låda. Om man nu får det. Där har andra säkert koll.

F Frsto skrev:
Det är ju många som flyttar kök stora avstånd. Men det gäller att man är förberedd som kund, så trådskrivaren gör helt rätt i att försöka samla på sig så mycket kunskap och erfarenhet som möjligt. Ser ut att kunna bli ett riktigt fint sovrum i köket eller vad man nu vill ha det till.
Har man diskhon på andra sidan väggen blir ju avståndet inte så långt om man bygger in avloppet en låda. Om man nu får det. Där har andra säkert koll.
Det stämmer precis som du säger. Avloppet och tappvatten kommer byggas in i en slits. Diskhon blir på andra sidan vägg som du säger!

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
Perfekt. Det låter smidigt. Bor du på första våningen skulle man också kunna undersöka om man kan borra och dra fram ett nytt avlopp från källaren. Annars räknar jag med att alla med liknande lägenheter kommer vilja bygga om på samma sätt som dig, och är de identiska över och under kan man sen snygga till dragningen vid nästa stambyte så att alla slipper lådorna. Så då blir lösningen ändå bara ”tillfällig” även om det så klart inte sker i närtid kanske.

Ser väl vid en hastig titt på ritningen ut som ett ovanligt enkelt projekt. Jag antar att imkanalen finns över spisen som ser ut att ligga vägg i vägg mot det nya köket?

Glöm inte att projektera för eltillförseln också. El till spisen borde vara enkelt om det bara är till andra sidan väggen. Men du bör ha en egen matning från centralen till Diskmaskin, och mikrovågsugn. Sedan minst en, gärna två separata grupper för allmänuttag i köket, för kaffebryggare, vattenkokare osv. Sådant som inte går att köra samtidigt på samma säkring, däremot så drar belysning försumbart med ström, det kan gå på samma säkring som ex. uttagen.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser väl vid en hastig titt på ritningen ut som ett ovanligt enkelt projekt. Jag antar att imkanalen finns över spisen som ser ut att ligga vägg i vägg mot det nya köket?

Glöm inte att projektera för eltillförseln också. El till spisen borde vara enkelt om det bara är till andra sidan väggen. Men du bör ha en egen matning från centralen till Diskmaskin, och mikrovågsugn. Sedan minst en, gärna två separata grupper för allmänuttag i köket, för kaffebryggare, vattenkokare osv. Sådant som inte går att köra samtidigt på samma säkring, däremot så drar belysning försumbart med ström, det kan gå på samma säkring som ex. uttagen.
Jodå jag ser på det optimistiskt också!
Absolut du har rätt med imkanalen ligger vägg i vägg. Man kan alltså göra en öppning på andra sidan. Eventuellt tidigare ute i hallen då det endast är gips där. Vet inte om det finns någon regel för att frånluften måste var x antal meter från en kolfilterfläkt men tror inte det.
Bra inspel där med elen. "på andra sidan" finns ett ellutag så elektriker får använda befintliga kanaler här tänker jag.

har du genomfört ett projekt med detta tidigare? @hempularen

F fixartrixarn1 skrev:
Tjenare!

Som rubriken lyder ska jag flytta kök i min bostadsrätt. Som ni ser på bilden ska köket flyttas till andra sidan. Jag vill att befintlig tappvatten och avlopp enbart ska förlängas från befintliga stammar. Jag vet om att jag måste anmäla detta till styrelsen. Men om det endast gäller förlängning behöver bygganmälan göras? Jag har beställt ritningar från SBK. Är det någon som har skickat in dessa handlingar förut och kan visa på exempel hur det ska se ut?
Gällande ventilationen så flyttar jag donet till andra sidan. Finns det något annat att tänka på detta gällande ventilationen?

Tacksam för era svar
Jag står i samma projekt som du. Vi håller på att göra en ansökan till stadsbyggnadskontoret. Om allt går som det ska så kan jag skicka det till dig sen. Men vad jag fattat det som behöver man ha allt planerat innan man skickar in till styrelsen. Men kort svar på din fråga är, ja du bör anmäla det till föreningen.

D david576 skrev:
Jag står i samma projekt som du. Vi håller på att göra en ansökan till stadsbyggnadskontoret. Om allt går som det ska så kan jag skicka det till dig sen. Men vad jag fattat det som behöver man ha allt planerat innan man skickar in till styrelsen. Men kort svar på din fråga är, ja du bör anmäla det till föreningen.
Det låter fantastiskt! Jo, anmälan och godkänt av styrelsen är jag med på.

Jag samtalade med SBK i morse (GBG). Eftersom PBL nu förändras är det inte säkert att bygganmälan till SBK behövs längre. Denna typ av ärenden börjar dyka upp hos dem konstaterade han"
Men med det sagt tror jag ändå jag kommer behöva gå den tradionella vägen med ritningar skisser osv. Därav mycket tacksam om jag kan få din hjälp.
Om möjligt får du gärna skicka ett DM redan nu med uppgifter :)

Tack igen!

BirgitS
F fixartrixarn1 skrev:
Vet inte om det finns någon regel för att frånluften måste var x antal meter från en kolfilterfläkt men tror inte det.
Boverket har, åtminstone tidigare, uttryckt det som att frånluftsdonet ska vara nära hällen/spisen.

BirgitS BirgitS skrev:
Boverket har, åtminstone tidigare, uttryckt det som att frånluftsdonet ska vara nära hällen/spisen.
Uttrycker fortfarande.
Ventilationstext i bostadskök om att begränsa matos, frånluftsdon och köksfläktar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fixartrixarn1 skrev:
har du genomfört ett projekt med detta tidigare?
Nej bor i villa, och innan det för mååånga år sedan i en lägenhet som var för liten för att flytta kök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.