JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta den lite mörka bilden, men det här är alltså vår inkommande elservis som sitter i vägen vid en kommande ombyggnad av vår källare. På grund av stor åverkan på både stensättning och asfalt är jag inte så sugen på att gräva upp för att flytta kabeln utvändigt och funderar på vilka invändiga alternativ som finns. Drömscenariot vore att på något sätt skarva kabeln för att sedan kunna dra ner den i plattan och sätta något liknande skåp i anslutning till vår elcentral.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 913 inlägg
Du behöver börja med att ta reda på vad det är för en låda. Om det är nätägarens anslutningspunkt så är det en serviskabel som kommer underifrån och den tillhör nätägaren. Dessutom ser det ut att vara en typ av gammal kabel som man ändå inte vill röra. Du får öppna lådan och titta.
På ovansidan får du ansluta vilken kabel till vill. Men lådan och dess servissäkringar blir kvar.
Det beror på vad du vill göra med väggen?
På ovansidan får du ansluta vilken kabel till vill. Men lådan och dess servissäkringar blir kvar.
Det beror på vad du vill göra med väggen?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är nätägarens anslutningspunkt, men kabeln känns tämligen fräsch. Bild 2 är från när vi dränerade och borde ha flyttat kabeln, men det tänkte vi inte på då..
Är en yttervägg, så väggen ska vara kvar, men just i det hörnet passar det inte speciellt bra med någon slags inbyggnadstrumma av planlösningsmässiga skäl.
Om denna kabel är elservis en så är det elnätsbolagets kabel. Var sitter elmätaren?
Det normala är att servisledningen ska anslutas direkt innanför yttervägg. Som i ditt fall. Nu mer vill elnätsbolaget inte ens att servisledningen går in i en vanlig villa.
Detta eftersom elnätsbolaget ansvar för serviskabeln fram till anslutningspunkten.
Ps. Allt arbete på serviskabeln är anmälningspliktigt till nätbolaget och arbetet måste godkännas innan det startats. Din elinstallatör sköter kommunikationen med nätbolaget.
Jag tror du kommer få förslag på att flytta ut anslutningspunkten till fasad eller markmätarskåp. Då blir denna kabel "din" och du kan bestämma förläggningen.
Det normala är att servisledningen ska anslutas direkt innanför yttervägg. Som i ditt fall. Nu mer vill elnätsbolaget inte ens att servisledningen går in i en vanlig villa.
Detta eftersom elnätsbolaget ansvar för serviskabeln fram till anslutningspunkten.
Ps. Allt arbete på serviskabeln är anmälningspliktigt till nätbolaget och arbetet måste godkännas innan det startats. Din elinstallatör sköter kommunikationen med nätbolaget.
Jag tror du kommer få förslag på att flytta ut anslutningspunkten till fasad eller markmätarskåp. Då blir denna kabel "din" och du kan bestämma förläggningen.
Jag måste säga att jag inte riktigt är med hur du menar, du vill inte gräva upp utanför utan bara skarva den under plattan?
Det kommer bli ett ganska stort jobb oavsett hur du tänker göra, grävning är nog ett absolut minimum, lådan sitter inte där för skojs skull.
Det kommer bli ett ganska stort jobb oavsett hur du tänker göra, grävning är nog ett absolut minimum, lådan sitter inte där för skojs skull.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Hehe ja ni behöver inte vara oroliga, tänkte inte ge mig på att hemmapula det här. Tror att det rimligaste verkar vara att plocka fram spaden och skaffa ett fasadskåp
Edit: och ringa alla behöriga intressenter och yrkesgrupper som krävs för detta.
Edit: och ringa alla behöriga intressenter och yrkesgrupper som krävs för detta.
Inte det minsta orolig, du verkar ha koll på läger.JanneJanne123 skrev:
Kolla genom lite priser på Elbutik.se och fundera hur du ska gå med kabel mellan mätare och HC, kanske är där något som ska uppdateras samtidigt? Då försvinner ju mätare med allt som hör till.
Fasadskåp sätts på väggen och Markmätarskåp planteras i marken, ganska logiskt.
Inga funderingar på elbul/, hybrid, det börjar bli på modet? Fundera lite redan nu, likadant solceller, mätarens optimala placering är nu kanske på en helt annan sida huset.
Kolla vilket håll serviskabel kommer in, kan du följa den baklänges slipper du ha en skarv i din trädgård ifall det är plastkabel.
Klicka här för att svara