483 läst ·
2 svar
483 läst
2 svar
Flytspackla plant, behövs nivåmarkörer?
Mitt ena badrum ska bli sovrum. Det finns fall mot golvbrunn som ska försvinna med hjälp av flytspackel. Rummet är ca 8kvm och jag har koll på högsta punkten.
Behövs nivåmarkörer eller bör gravitationen lösa det utifrån att jag börjar vid högsta punkten och rör omkring samt piggrollar när allt är ute? Har hjälp att blanda så det ska kunna vara ett ganska bra tempo.
Behövs nivåmarkörer eller bör gravitationen lösa det utifrån att jag börjar vid högsta punkten och rör omkring samt piggrollar när allt är ute? Har hjälp att blanda så det ska kunna vara ett ganska bra tempo.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det är aldrig fel med nivåmarkörer om man känner sig lite osäker men det viktiga är ett flytspackel som går att blanda så pass löst så att det självnivellerar.E Erik222 skrev:Mitt ena badrum ska bli sovrum. Det finns fall mot golvbrunn som ska försvinna med hjälp av flytspackel. Rummet är ca 8kvm och jag har koll på högsta punkten.
Sen hade jag nog börjat hälla där det behövs mest istället så att det därifrån flyter ut allt eftersom man fyller på den låga punkten.
Häller du där det behövs minst så rinner det ju liksom bara iväg ner dit det är lägre.
Jag skulle nog sätta ut nivåpinnar.
Om det är mycket fall som ska jämnas ut så skulle jag köpt ett billigt spackel, typ fiber och gjort en första flytning där du håller dig 1-5mm under färdig höjd. När det torkat så prima och använd ett spackel som flyter ut bra, tex Ardex K39 som piggrollas.
Det går så klart att spackla allt i en omgång men ska man upp 4-5cm så blir det lite svårt om man ska blanda med visp, helst om man är själv
Om det är mycket fall som ska jämnas ut så skulle jag köpt ett billigt spackel, typ fiber och gjort en första flytning där du håller dig 1-5mm under färdig höjd. När det torkat så prima och använd ett spackel som flyter ut bra, tex Ardex K39 som piggrollas.
Det går så klart att spackla allt i en omgång men ska man upp 4-5cm så blir det lite svårt om man ska blanda med visp, helst om man är själv
Klicka här för att svara