Hej,
Jag har flytspacklat mitt badrum, och gjort den första spacklingen med avgränsning till duschen. Nu när jag ska spackla fall till duschen ser jag att jag är lite för låg vid ena sidan av duschen, så att fallet mot golvbrunn blir minimalt. (det streckade området är ca 3-5mm för lågt. se bild)

Finns det någon möjlighet att bara spackla på här, och försöka få det att gå ner till 0, eller bör jag snarare lägga ett tunt skikt på hela golvet? Är det ok att gjuta på så lite som 2-3 mm? Jag är lagkom på resten av golvet, så vill inte bygga på för mycket.

Mvh

Olof

• Flytspacklat badrumsgolv med rödmarkerat område +5mm vid duschens avgränsning. Golvbrunn synlig med nät ovan. Streckat område visar ojämn höjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är för lågt får du ju bättre fall, eller menar du att det blir "grop" jämfört med golvbrunnen?

Det finns flytspackel som går att flyta på 1mm, men golvavjämning kan vara ett bättre alternativ, som du även kan använda runt brunnen. T.ex. https://www.bauhaus.se/fallbyggnadsbruk-lip-245-reparation-15kg

Sen ska du se upp med vad tätskiktsleverantören säger eftersom de kan ha krav på vilka produkter som får användas för underlaget!

• Gilla
olofduus
  • Laddar…
Ja precis, det är en "grop", fast inte så extremt som en grop, men fallet till den sidan blir bara en 2 mm ner till golvbrunn, och det är ju för lite.

Hur är det med att flyta på vanligt flytspackel i ett skikt som på tunnaste stället är 2mm? Det ska ju vara minst 5mm tjockt enligt paketet, men jag har ju redan ca 15-20mm armerat skikt under mitt extra 2mm-skikt, så kanske är ok?

BirgitS
Handspackel är en annan produkt som ofta används för att få upp höjden i ett mindre område.

Har du inte använt nivåpinnar?

• Gilla
olofduus
  • Laddar…
Jo, körde nivåpinnar men det var första gången jag flytspacklade och missade lite där.
Lite extra handspackel där i samband med att jag spacklar fall till duschen låter som en bra lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.