Hej!
Jag undrar lite gällande vårt utehus som är pannrum/tvättstuga.
Vi har en nygjord oisolerad betongplatta, uppgjuten/tillgjuten på gammal platta. Vi vill jämna till/snygga till golvet och funderar på att köpa flytspackel och köra det på golvet ca 5mm och sen ha det som färdig produkt.
Läser nu att man inte skall ha flytspacklat golv som underlag utan att man sen bör lägga klinkers eller liknande på detta? stämmer det?
Sen undrar jag, när man har oisolerad betongplatta så har jag läst att man inte skall prima utan att man skall spackla på nåt fix istället pga ev. fuktuppdragning från betongen? stämmer det?
Sista fråga är vad gör man mot väggen? vi har en helt platt gjuten platta, på den har vi syllpapp och sedan rest väggar på det, vilket betyder att om jag flytspacklar upp nu så hamnar det spacklet mot gipsväggen, sätter man sådana kantskydd medans man flytspacklar? och frågan i så fall är, vad gör i så fall man med den kantytan sedan när man tar bort kantskyddet? för jag kan väl inte spackla ut mot gipsväggen eller? då binder jag fukten ifrån betongplattan mot gipset?
många frågor blev det.
Med vänlig hälsning,
Daniel