Satte upp några väggar förra sommaren för att skapa ett nytt rum då familjen stadigt växer. Nu är det dags för nästa moment, den "gång" som blev kvar utanför. Rummet var inga större problem att flytspackla då det var relativt fyrkantigt och en skrapa med skaft räckte för att jämna till hela ytan. Korridoren har dock andra egenskaper, den är ca 5+5 meter i L-form och ungefär 130 cm bred, dessutom en "återvändsgränd, så det går bara ta sig ut åt ena hållet. Tacksam för tips om hur jag bör gå tillväga. Plattan är gjuten på 50-talet och från tidigare spacklingar på samma yta har skillnaderna i höjd mellan högsta och lägsta punkt varit ca 3 cm. Min tanke är att ta det i steg efter hur mycket jag kommer åt och jobba mig utåt, men då vänta någon dag mellan varje säck. Kan dock bli många dagar som går åt. Ett alternativ är att lägga det lite tunnare första gången för att få bort det värsta, och sen med hjälp av vattenpass och liknande markera det som återstår och lägga på ett lager till några dagar senare då tidigare resultat visat att det inte blir särskilt jämnt första gången när det är så stora skillnader från början. Dessutom kanske det tar lång tid att torka om det blir 3-5 cm tjockt på vissa ställen?

Ingen som har några förslag, alternativen är vad jag kan se, flera lager eller flera sektioner. Lägger med en bild som visar skillnaderna. OSB-skiva med synliga skarvar som illustrerar alternativ för lager eller sektioner i byggprojekt.

Hade flytit det värsta först i ett svep. Sen lagt ett slutlager när det torkat, primer emellan. Det är ju inga konstigheter du har där, det är bara köra.

Tackar! Bara att försöka jämna till det värsta och sen röra sig bakåt, ett steg i taget med andra ord?

Håller med Stefan, har du nåt ställe där det ska på 3cm så kanske du ska stänga av med en avstängningslist så du får stopp på spacklet annars är det svårt att få till höjden.
Sätt ut nivåpinnar som markerar höjden du vill upp till och lägg på så du ligger nån mm under och sen gör du en sista finspackling

Har nu flytspacklat och börjat planera för golvläggning, upptäckte då att precis på väg ut från rummet har den gamla gjutningen gått upp lite mot tröskeln till dörren. Det innebär att när jag lade en platta där kan jag inte stänga dörren. När jag lägger på vattenpasset inser jag att på en yta något mindre än en halv kvadratmeter skulle jag behöva få bort mellan 0.5-1 cm betong. Har tidigare knackat bort några mindre knölar med mejsel och slagborrmaskin men det var tidskrävande och svårare än vad jag trodde och då var det max en kvadratdecimeter det handlade om. Tacksam för några förslag på hur man lättast löser detta, finns det något slipverktyg som biter på cement eller fungerar det med vinkelslip eller liknande?

Går det beskriva lite mer utförligt, tar det lång tid? Såg att det finns olika diamantklingor att köpa, räcker det med något enklare från biltema eller liknande? Det handlar som sagt om en halv kvadratmeter och mindre än 1cm som ska bort på höjden. Betongborr löste en mindre upphöjning tidigare i projektet

L
1 cm X 0,5 m är rätt mycket att ta bort gärna lite djupare så spackel kan fästa , går väl bra med vinkelslip och diamanttrissa , eller hyra något på ett uthyrningsföretag , råder att ta en rond med frugan , det kommer att damma otroligt , dammsugare kan inte ta allt , troligtvis en liten totalsanering av huset , plasta in så gott det går , inget är omöjligt tar bara längre tid

ok, inte jätteenkelt/smidigt med andra ord... har flytspacklat och jämnat till resten och är förvånad själv över hur bra det blev. Svärfar föreslog att jag skulle ignorera det och istället kapa bort en cm undertill på den dörr som kommer ta emot men det bär emot, ingen snygg lösning...

huggmejsel är inget alternativ heller? Högg den mindre biten med vanlig skruvmejsel och kombinerade med betongborr som fick agera fräs.

Huggmejsel och borrhammare? Nackdelar?

Blir ju rätt ojämnt men det går ju att fixa efteråt med spackel.

Ojämnhet är inga bekymmer, har gott om flytspackel och eftersom det inte handlar om så mycket kanske det räcker med sättmassan för att jämna till? Men tacksam för allt man bör tänka på nu innan :)

Det är ju inte ovanligt att man får problem med dörrar som inte går att öppna när man höjer
ett golv.
Men stå att försöka bila eller fräsa bort spackel el betong känns ju dumt.
Går det inte att kapa dörrbladet istället? Som din svärfar föreslog!
Varför tar det emot? Och är det bara 1cm vi pratar om, nja då ser jag inte problemet!

Jag hade tagit en diamantskiva på ngn vinkelslip och skurit många snitt i ytan. Möjligen även vinkelrätt. Minst en cm ner. Om snitten är nära varandra så kan man säkert knacka bort det för hand men det lär gå fortare med borrhammare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.