Har precis gjort ett försök att flytspackla ett badrumsgolv med fall, ca 2.5kvm. Det är så nära perfekt det kan bli men ändå vara misslyckat

Det var 25kg förpackningar och anvisningarna sa 4.5 liter vatten för vanligt flyt och ca 4 liter om man skulle ha fall. Jag tog 3.9 liter vatten. Mängden spackel var helt perfekt med skiten flyter för bra trots att jag tog mindre vatten. Nivåpinnarna längst bort behöver 1-2 mm till och längst ner på fallet är det för tjockt.

Längst ner är inget problem, sitter och väntar på att kunna gå in så jag kan skrapa till rätt nivå.

Men vad är bästa metoden för att få till lite tjockare där det behövs? Läser om att handspackla men är det också liknande flytspackel eller mer som vanligt spackel? Vill inte misslyckas igen.

T
Du ligger förmodligen och skrapar fall nu och vänta inte för länge för får du plocka fram betongslipen imorgon.

Svar på din fråga är att handspackel är inte som flytspackel utan mer en trög massa som du spacklar ut eller "stockar" ut om man har fått någon svacka. 1-2mm spacklar du ut lätt........

T tank77 skrev:
Du ligger förmodligen och skrapar fall nu och vänta inte för länge för får du plocka fram betongslipen imorgon.

Svar på din fråga är att handspackel är inte som flytspackel utan mer en trög massa som du spacklar ut eller "stockar" ut om man har fått någon svacka. 1-2mm spacklar du ut lätt........
Tack. Kan inte gå riktigt än på det, men tänker skrapa som f så fort jag får chansen. Vill inte slipa.

Har du någon tanke på vad som gick fel? Tycker jag låg under rekommendationen på vattenmängden och det var inte helt lätt att blanda, det var tjockt. Men ändå flyter det för mycket. Var det bara ett dålig märke på spacklet? Eller vad mer spelar in på resultatet?

P
Man får flyta två gånger,blir det för mycket på en gång rinner det ner och samlas i en hög(som du märkt:))häll inte ut mer än att det knappt når ner till brunnen,rinner det ner för mycket kan man valla tillbaka det upp med en bredspackel tex(innan det torkar:))

Ja jag gjorde det ju för att lära mig. Men måste säga att jag är lite besviken på att det flöt så mycket trots att jag minskat avsevärt på vattenmängden.

Men säg rent teoretiskt hur stort fall kan man göra med flytspackel på en gång? Och hur tjockt lag kan det vara?

Kan man t.ex. på en omgång ta ett fall från 3cm ner till 1 cm över 2 meter på en gång?

Eller går 5 cm ner till 3 cm över 2 meter? Var går gränsen när man ska dela upp det på två flytningar?

Eller är det beroende av produkt? Den jag använde, men det räknas väl som plan yta, skulle kunna användas på tjocklek från 5-50 mm. Vet inte riktigt hur jag tänkte, om jag tänkte, att den då även skulle klara ett fall om man minskade vattenmängden enligt instruktionerna. Men såg på resultatet att fallet blev väldigt blygsamt.

S stefand skrev:
Ja jag gjorde det ju för att lära mig. Men måste säga att jag är lite besviken på att det flöt så mycket trots att jag minskat avsevärt på vattenmängden.

Men säg rent teoretiskt hur stort fall kan man göra med flytspackel på en gång? Och hur tjockt lag kan det vara?

Kan man t.ex. på en omgång ta ett fall från 3cm ner till 1 cm över 2 meter på en gång?

Eller går 5 cm ner till 3 cm över 2 meter? Var går gränsen när man ska dela upp det på två flytningar?

Eller är det beroende av produkt? Den jag använde, men det räknas väl som plan yta, skulle kunna användas på tjocklek från 5-50 mm. Vet inte riktigt hur jag tänkte, om jag tänkte, att den då även skulle klara ett fall om man minskade vattenmängden enligt instruktionerna. Men såg på resultatet att fallet blev väldigt blygsamt.
Beror på produkt, men jag gjorde ett tvättrum här om dagen som gick från 55mm till 25mm
3x3m

Det med flyt har jag märkt att det är erfarenhet, använd samma produkt flera gånger så lär man sig hur mycke vatten man ska ha beroende på omständigheterna.

Paul-Staffanstorp
Det är nästan omöjligt i min värld att ha en nivåskillnad på 2cm över en sträcka på 2 meter för då vill det ändå rinna iväg och självnivellera p.g.a mängden flytspackel...

Själv flyter jag nästan alltid ett badrumsgolv i 3 omgångar...

Första över eventuella värmeslingor och självnivellerande upp till strax under brunnsflänsen.

Stänger av duschzonen med avstängningslist och flyter det utanför och där krävs ju oftast på sin höjd inte mer än 10-15mm ner till 5-6mm vid duschzonen och det är inga problem att få till...

Sist brukar där gå en halv säck till duschzonens fallbyggnad...

Har faktiskt aldrig misslyckats med ett fall när jag gör på detta viset...

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är nästan omöjligt i min värld att ha en nivåskillnad på 2cm över en sträcka på 2 meter för då vill det ändå rinna iväg och självnivellera p.g.a mängden flytspackel...

Själv flyter jag nästan alltid ett badrumsgolv i 3 omgångar...

Första över eventuella värmeslingor och självnivellerande upp till strax under brunnsflänsen.

Stänger av duschzonen med avstängningslist och flyter det utanför och där krävs ju oftast på sin höjd inte mer än 10-15mm ner till 5-6mm vid duschzonen och det är inga problem att få till...

Sist brukar där gå en halv säck till duschzonens fallbyggnad...

Har faktiskt aldrig misslyckats med ett fall när jag gör på detta viset...
Det är inga prob med 2cm över 2m
Däremot på korta avstånd, brukar jag kamma flyten.
I duchsonen spacklar vi för hand med tex a46
Ska man lägga matta så må man minimum 20mm över kablarna. Så inte ofta man flyttar mindre änn 30-40mm

Tack för alla svar. Det dröjer säkert innan jag gör detta igen. Men för att sammanfatta, vad kan anses vara en säker tjocklek att ha på det lager som ska ha fall för att lyckas?

Samt vilken produkt har använts för de som klarat ett 2cm fall med ett tjockt lager flytspackel?

S stefand skrev:
Tack för alla svar. Det dröjer säkert innan jag gör detta igen. Men för att sammanfatta, vad kan anses vara en säker tjocklek att ha på det lager som ska ha fall för att lyckas?

Samt vilken produkt har använts för de som klarat ett 2cm fall med ett tjockt lager flytspackel?
Tycker mest om ardex k75, men är dyr.
Så blir oftast fliskompaniet:s egna. Som är en ombrandad weber som jag förstår det.

R Ragganof skrev:
Tycker mest om ardex k75, men är dyr.
Så blir oftast fliskompaniet:s egna. Som är en ombrandad weber som jag förstår det.
Det här är mitt egna badrum, lite över 3m.
20mm vid lokalfall:et och ca 55mm längst åt höger. Flyten gjort i en omgång.
Brunnen sitter 10mm över spånskiva så man har 1:50 där som är hand spacklat.

• Nyligen spacklad golvavjämning i ett badrum under renovering med synlig brunnsplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nivåmätning av betonggolv i badrum med en rakt vattenpass från Hultafors.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.