Vi håller på att renovera vårt badrum och har anlitat ett företag för det. Det är trävilla och på övervåningen. Igår flytspacklade de och när min fru kom hem såg hon att det har läck till sonens sovrum som ligger intill, lite ut i hallen, samt runnit under till tvättstugan och lagt sig på taket på pannan samt i utrymmet under pannan. I badrummet ser man fyra ställen i golvet där flytspacklet runnit igenom.
Jag snackade med arbetsledaren och han sa att de skulle "fixa" det idag eftersom det redan hade stelnat.
Vad jag undrar är: även om de tar bort det allt som stelnat, finns det risker för fuktskador? Det kanske har lagt sig emellan gipsskivor eller liknande? Måste de ta bort allt spackel och lägga nytt? Jag är orolig att det får konsekvenser i framtiden. Vad ska jag göra?
Bilder på allt: http://imgur.com/a/NTjCl
Tack!
Jag snackade med arbetsledaren och han sa att de skulle "fixa" det idag eftersom det redan hade stelnat.
Vad jag undrar är: även om de tar bort det allt som stelnat, finns det risker för fuktskador? Det kanske har lagt sig emellan gipsskivor eller liknande? Måste de ta bort allt spackel och lägga nytt? Jag är orolig att det får konsekvenser i framtiden. Vad ska jag göra?
Bilder på allt: http://imgur.com/a/NTjCl
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Ojoj, såg inte kul ut. Lycka till att få bort det spacklet utan att skada underliggande ytskikt. Fuktskador tror jag inte är nån större fara med.
Dessutom ligger inte wc-avlopp för nära väggen? (lite svårt att se)
Hur är det tänkt med fall till golvbrunn? De ska spackla en omgång till?
Dessutom ligger inte wc-avlopp för nära väggen? (lite svårt att se)
Hur är det tänkt med fall till golvbrunn? De ska spackla en omgång till?
Jag tror inte de har rört wc-avloppen, den borde vara på samma ställe som tidigare.swirve skrev:
De har flyttat golvbrunnen 20-30 cm pga att vi ska ha dusch istället för badkar som tidigare. Fallet har de nog tänkt på.swirve skrev:
Jag har inte fått tag på arbetsledaren idag hittills, så jag vet inte hur de gör.swirve skrev:
Regel nr1 när man flyter är att täta alla springor!
Så det kan man lugnt konstatera att dom missat.
Med lite tur kan man få bort det om man försiktigt knackar med hammare s.a.s uppanpå spacklet, då kan det lossna hyfsat lätt, men ytterst tidsödande. Och skador på bef ytskikt lär det nog kunna bli iaf.
Det var lite mycket och på många ställen......klantigt!
Men fuktskador blir det inte.
Och ja, wc stosen ser lite väggnära ut, om det inte ska bli vägghängd wc.
Dessutom så förmodar jag att det är ett träbjälklag, och då saknar jag ramen till brunnen, men kan se fel.
Så det kan man lugnt konstatera att dom missat.
Med lite tur kan man få bort det om man försiktigt knackar med hammare s.a.s uppanpå spacklet, då kan det lossna hyfsat lätt, men ytterst tidsödande. Och skador på bef ytskikt lär det nog kunna bli iaf.
Det var lite mycket och på många ställen......klantigt!
Men fuktskador blir det inte.
Och ja, wc stosen ser lite väggnära ut, om det inte ska bli vägghängd wc.
Dessutom så förmodar jag att det är ett träbjälklag, och då saknar jag ramen till brunnen, men kan se fel.
Ang wc så har dom säkert byggt på väggen med fler skivor.toha73 skrev:
Och dom kommer def behöva spackla igen....
Det blir mycket merarbete för hantverkarna. Allt måste ju återställas. Kanske läge att dela kostnaderna och byta golv i flera rum?
Tur att du dokumenterat skadorna ordentligt. Se till att få en garanti på några år från hantverkarna på skador som uppkommit av spacklet men som inte märks förrän om ett år eller två (särskilt elpannan).
Tur att du dokumenterat skadorna ordentligt. Se till att få en garanti på några år från hantverkarna på skador som uppkommit av spacklet men som inte märks förrän om ett år eller två (särskilt elpannan).
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Golvet lär behöva slipas eller bytas, ovan pannan är det "skumgummiisolering" den är bara att byta sedan är frågan hur det har runnit under pannan via vad?
Ajaj, Trist!
Förlängd garanti för fel på övriga saker (värmepanna etc) p.g.a. läckaget är nog bra att kräva då det räcker med en liten klutt på fel ställe i ett ställdon eller liknande för att det ska sluta fungera.
Hur gick det för övrigt med innertaket i källaren (det rum där värmepannan står)? Det måste ju ligga rätt mycket spackel på taket också..
PS. Slutligen, skulle du TS kunna lägga upp bilderna direkt på byggahus också? Så man slipper klicka vidare för att se dem?
Förlängd garanti för fel på övriga saker (värmepanna etc) p.g.a. läckaget är nog bra att kräva då det räcker med en liten klutt på fel ställe i ett ställdon eller liknande för att det ska sluta fungera.
Hur gick det för övrigt med innertaket i källaren (det rum där värmepannan står)? Det måste ju ligga rätt mycket spackel på taket också..
PS. Slutligen, skulle du TS kunna lägga upp bilderna direkt på byggahus också? Så man slipper klicka vidare för att se dem?