Skall flytspackla golvet på vår nya gäst-wc i helgen är det tänkt. Men har två funderingar (så här länge)

1. Hur tjockt behöver jag flyta när jag skall inte ha golvvärme? Tycker inte det framgår av BKR eller andra instruktioner, men jag har kanske missat det? Tänkte använda Mapei Megaplan (Billigt på Hornbach) eller Casco Thermoplan. I BKR anges 12mm som minsta tjocklek (vid brunnen) är det det som gäller?

2. Dörrkarmen är inte monterad än, skall den ställas på flytspacklet efteråt (alternativt höjas upp till motsvarande flytspackel) vilket gör att det blir en ganska hög tröskel på utsidan. Eller monteras den först så man flyter mot den? Gör man så blir det ju inte många mm kvar att dra upp tätskiktet mot (säg att falsen är ca 20 mm och man flyter 12, då blir det 8 kvar) Å andra sidan så tolkar jag BKR som att man inte har någon minimigräns för hur högt tätskiktet dras upp mot sockeln?

"Försegling mot tröskel skall ske genom
uppvik av tätskikt och tillhörande försegling
mot tröskeln. Krav på förseglingens minsta
höjd anges inte eftersom förseglingen inte
kan gå högre upp än till färdig golvyta."

1: Framgår av monteringsinstruktionen till värmegolvet

2: Detta krav kommer rimligtvis från att det inte ska rinna ut vatten ur badrummet när man duschar eller badar.
I ett toalettrum borde det vara liten risk att det inträffar, gör som det passar dig bäst. Har du vikt upp några mm på tröskeln har du uppfyllt kravet.

obs, jag kör ingen golvvärme, det är därför jag har problem, annars brukar det som sagt vara att golvvärmeslingorna skall täckas + ytterligare höjd som tillverkaren rekommenderar.

Varför ha flyttspackel i WC? Bara golvgips räcker.

Mig veterligen är inte gips godkänt som underlag? Men jag har kanske missat något. VTg gäller ju även för WC (trots avsaknad av golvbrunn och dusch/bad)

MMR skrev:
Mig veterligen är inte gips godkänt som underlag? Men jag har kanske missat något. VTg gäller ju även för WC (trots avsaknad av golvbrunn och dusch/bad)
Inte i våtutrymmen. Men visst kan jag ha fel.

Nu hänger jag tyvärr inte med vad du menar. Utrymmen som WC och tvättsuga skall enligt BKR golvet behandlas precis som i ett våtutrymme och då är väl inte golvgips ok?

Min tolkning av det hela är att jag behöver flyta 12mm för att få önskvärd uppstyvning av spångolvet. Uppviket av fuktspärren mot tröskeln räcker med ngr mm för att det skall vara ok. Dvs flyter jag 12 mm och bygger golv och fuktspärr ca 8-10 mm så kommer jag klara mig utan att bygga över falsen i tröskeln om jag monterar tröskeln dikt an spånet innan jag flyter.

Någon som har något att tillägga?

TS: Hur blev resultatet? byggde golvet mer än tidigare så du behövde köpa ny tröskel?

Minst 12 mm på spångolv stämmer, det är vad riktlinjerna säger och vad spackelleverantörerna godkänner. Du ska alltid armera med stålnät eller glasfibernät.

Men, för den som är intresserad så finns det en svensk standard även här, alltså från SiS, och den säger 15 mm på spångolv och inte 12. Dock är 12 mm vedertaget i branschen och står till och med i branschreglerna.

På spontat golv gäller 20 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.