EddieHansson
Jag har gjort ett misstag....

Har ett litet rum där golvspånet lutar 2,cm mot ena hörnet, så jag har flytspacklat för att jämna ut det. Det har nu gått 8h timmar, men det är fortfarande blött! Vad jag minns så härdade flytspacklet inom 1-2 timmar förra gången (nått år sen).

Vad har gått fel?

EDIT: Jag ska ha spårade frigolitskivor med golvvärmeslingor (vattenburet) och parkett på golvet. Jag är väl egentligen inte orolig för styrkan, då golvspånet i sig känns stabilt.

Redigerat:
D
Gamla säckar?

Kallt i rummet? Ge det ett tag till innan du börjar fundera på åtgärder.

EddieHansson
D Drburr skrev:
Gamla säckar?
Det står 2018-02-05 på säckarna.

EddieHansson
Stefan N Stefan N skrev:
Kallt i rummet? Ge det ett tag till innan du börjar fundera på åtgärder.
Ja, 10-12c vid golvet skulle jag tro.

Gamla säckar och kallt då kan det ta lång tid.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Låter som gamla säckar, tyvärr. Flytspackel kräver minst 10 graders temp i golv vilket är ett gränsfall också här… Som @Stefan N säger, vänta ett tag till innan du river något.

Ossian K Olsson
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag har gjort ett misstag....

Har ett litet rum där golvspånet lutar 2,cm mot ena hörnet, så jag har flytspacklat för att jämna ut det. Det har nu gått 8h timmar, men det är fortfarande blött! Vad jag minns så härdade flytspacklet inom 1-2 timmar förra gången (nått år sen).

Vad har gått fel?

EDIT: Jag ska ha spårade frigolitskivor med golvvärmeslingor (vattenburet) och parkett på golvet. Jag är väl egentligen inte orolig för styrkan, då golvspånet i sig känns stabilt.
Kanske inte exakt samma men när jag bredspacklade i december med spackel som normalt torkar på 3-4 timmar tog det nästan två dygn pga hög luftfuktighet och låg temperatur.

Så temp spelar roll!

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
MrJay MrJay skrev:
Låter som gamla säckar, tyvärr. Flytspackel kräver minst 10 graders temp i golv vilket är ett gränsfall också här… Som @Stefan N säger, vänta ett tag till innan du river något.
OK. ajdå. Ska höja värmen lite i rummet utanför.

Men om jag ska riva, är det inte enklare att göra det när det fortfarande är blött?

MrJay
EddieHansson EddieHansson skrev:
OK. ajdå. Ska höja värmen lite i rummet utanför.

Men om jag ska riva, är det inte enklare att göra det när det fortfarande är blött?
Klart det är lättare men det är inget problem om det inte härdar.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Det som har torkat på golven framför är deffinivt inte härdat... Går att skrapa med nageln och då blir det som mjöl igen. Buuuu:cry:

D
Ge det några dygn. Körde en säck gammalt under en trappa i källaren, Tog några dar men sen funkis.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Tack för svaren. Men tur ändå att jag inte behöver någon vidare hållfasthet. :)

T
Som sagt, 5 år gammalt flytspackel du har använt och flytspackel håller max 12 månader efter det ökar härdningstiden drastiskt och har du otur kommer det aldrig att torka och framför allt inte ha någon hållfasthet.

Gjorde misstaget att gjuta igen en brunn med gammalt bruk och det torkade aldrig utan var likadant som när man blandade det, bara att sleva upp och göra om.

Vad är det som blir gammalt det är ju inge livsmedel precis, intressant å veta

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.