4 177 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Flytande golv, ställa vägg på?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Jag skall bygga ut en liten väggsektion på ca 1 meter. Standard innervägg med isolering, skivor, gips osv.
Golvet där väggen skall byggas är ett så kallat flytande golv som är monterat direkt på den gjutna plattan.
Frågan är... bör jag kapa ut för väggen i golvet eller kan jag ställa den direkt på?
Golvet där väggen skall byggas är ett så kallat flytande golv som är monterat direkt på den gjutna plattan.
Frågan är... bör jag kapa ut för väggen i golvet eller kan jag ställa den direkt på?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det är en balk ovanför som den kommer möta. Ja egentligen är det väl bra om den går att ta ner, kommer förmodligen dock inte göras.H Hjulbent skrev:
Det jag är mest fundersam över är om jag ställer till det med det flytande golvet om jag ställer en relativt tung vägg uppepå.
Bästa svaret
Flyttande golv brukar inte sjunka annat än om sanden blir blöt, men bra att tänka lite i förväg
Är det en betongbalk kan du ankra upp överliggaren , det blir som en avlastning på hela väggen, den hänger lite lätt där, samt att du har den stående på befintligt golv med några skruvar ner i det. Tänk bara på att trä har en förmåga att krympa så lite spänn ska det vara på stående stolpar
Är det en betongbalk kan du ankra upp överliggaren , det blir som en avlastning på hela väggen, den hänger lite lätt där, samt att du har den stående på befintligt golv med några skruvar ner i det. Tänk bara på att trä har en förmåga att krympa så lite spänn ska det vara på stående stolpar
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ja det har du rätt i, jag kan ju låta väggen hänga i balken. Smart!H Hjulbent skrev:Flyttande golv brukar inte sjunka annat än om sanden blir blöt, men bra att tänka lite i förväg
Nu känns det som att mina funderingar redan är lösta
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Klicka här för att svara