Hej

Jag och min sambo är intresserad av en tomt där man måste ha egen brunn då kommunalt vatten ej går att dra in. Vattenkvaliten har mätts och det innehåler radon pch höga halter av fluor. Radon går att lufta bor men hur gör man med fluoret? Vi har en lite son på 9 månader och kommer kanske att skaffa fler barn i framtiden och barn under 1,5 år ska ej dricka vatten med högt fluorvärde i. Vår fråga är alltså om det går att filtrera bort på något sätt och hur allvarligt är det med för höga halter? Är det någon som vet?

Tacksam för svar

Jodå, det finns filter som tar bort fluorider i vatten:
http://www.aquaexpert.se/getFile.aspx?fileId=225&wmrid=4
Installeras tydligen bara på dricksvattenkranarna, då filtermassan är dyr.
Och tvätt/disk/toa bryr sig inte heller om fluoriderna. Inget som ångar, luktar eller missfärgar.

Hur skadligt det är beror på hur höga halter man har. En låg nivå ger faktiskt kariesskydd, emedan högre halter kan ge fläckiga tänder hos barn, och vid riktigt höga halter även inlagring i skelettet hos barn med risk för benskörhet.
En snabbgoogling gav : http://www.karlstad.se/miljo/vatten/fluor.shtml

Tack så jättemycket för svaret, då ska jag kika vidare på filtret :-)

Hur höga halter är det?
Jag minns varken vår halt eller gränsvärdet, bara att vi låg en liten bit över, typ gränsvärde 20 och vi hade 25 på fluor. Kan försöka kolla upp om det är viktigt, men vi har flyttat därifrån sedan ungefär ett år.
Bodde där sedan 1997 och våra barn, födda2001 o 2003 har inte fått fläckar på mjölktänderna iallafall, De andra har ju inte kommit än. Vi låt dom inte dricka vattnet utan vispning/kokning innan de var cirka ett år, enligt tandläkarens rekomendation.

T

Hej

Det var uppmätt till 1,9 och gränsen för tjänlig men med anmärkning gick vid 1,3 och för att det ska vara farligt för benmärgen var gränsen på 6,0 så så farligt högt var det inte och filtret man kan sätta under vasken i tex köket kostar runt 8500 kr så nu kör vi på igen med tomtplanerna :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.