Nu är jag ytterst konfunderad..
Tog ut en FLUKE utrustad med original temperaturgivare för att mäta utomhus. Instrumentet visade då ca +12 C efter 10 minuter trots att temperaturen är ca -3 C. Tog in instrumentet och det visar ca 24 C, vilket är tämligen nära sanningen.
Ut igen, samma problem.
Nu är det så att jag har ytterligare en FLUKE utrustad med termoelement, så fram med den.
Samma resultat. :x
Vad sjutton är det som pågår?
Tempmätningen skall ligga inom 0.1 C ner till -40 enligt specifikationerna.
Tog ut en FLUKE utrustad med original temperaturgivare för att mäta utomhus. Instrumentet visade då ca +12 C efter 10 minuter trots att temperaturen är ca -3 C. Tog in instrumentet och det visar ca 24 C, vilket är tämligen nära sanningen.
Ut igen, samma problem.
Nu är det så att jag har ytterligare en FLUKE utrustad med termoelement, så fram med den.
Samma resultat. :x
Vad sjutton är det som pågår?
Tempmätningen skall ligga inom 0.1 C ner till -40 enligt specifikationerna.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Prova att låta den vara ute längre. Det kan vara så att det tar längre tid för proben att kylas ned till omgivningstemp.
Troligen mäter den mer korrekt om du håller den mot något som är kallt, som kyler ned sensorn. Jag har efarenheten att sådana sensorer mäter väldigt fel om de inte hålls i kontakt med ett föremål man vill mäta på. Kyls sensorn bara av luft så är det en väldigt liten yta i kontakt med luften, men med bra värmetransport från kabeln.
Troligen mäter den mer korrekt om du håller den mot något som är kallt, som kyler ned sensorn. Jag har efarenheten att sådana sensorer mäter väldigt fel om de inte hålls i kontakt med ett föremål man vill mäta på. Kyls sensorn bara av luft så är det en väldigt liten yta i kontakt med luften, men med bra värmetransport från kabeln.
Kan ha att göra med vad du har för typ av thermoelement. Troligen inte. Här finns lite bra läsning på ämnet:
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/44-10/thermocouple.pdf
http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/44-10/thermocouple.pdf
Nej, det är rättvänt.
Nåväl, jag lade ett instrument ute i ca två timmar, och då visade det rätt.
Återstår nu att utreda om det var givaren eller instrumentet som behövde så lång tid.
Återkommer.
Nåväl, jag lade ett instrument ute i ca två timmar, och då visade det rätt.
Återstår nu att utreda om det var givaren eller instrumentet som behövde så lång tid.
Återkommer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan det bli knas med kalla lödstället då instrumentet är rumsvarmt ett tag?
protte
protte
Ställde ut en 179:a i kylan nyss (-5) och den visade rätt nästan direkt.
Dåligt batteri?
Dåligt batteri?
Provade nu att mäta utetemperaturen med varmt instrument och en givare med kabel och kontakt som legat ute i -3.5C under 1.5 timmar. Visade ca +18 C.
När jag tog in givaren i köket visar den 29 grader..
Med instrumentet i köket och sensorspetsen i frysen visar det rätt efter 30 min (-18C)
Tydligen är det så att själva kontakten till temperatursensorn innehåller någon form av kompensering och denna kontakt måste hålla samma temperatur som instrumentet.
När jag tog in givaren i köket visar den 29 grader..
Med instrumentet i köket och sensorspetsen i frysen visar det rätt efter 30 min (-18C)
Tydligen är det så att själva kontakten till temperatursensorn innehåller någon form av kompensering och denna kontakt måste hålla samma temperatur som instrumentet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Den var inte så dum. När jag jobbade med de små dj-larna i början på nittiotalet så var det bara att läsa Doebblin och datablad... Men som sagt, det är med all säkerhet temperaturreferensen som spökar. Själva mätlödstället reagerar oerhört snabbt. Massan som skall värmas upp där är mycket liten. (Jag brukade stoppa ett packningschip på det om jag inte ville att det skulle påverkas av t ex luftströmmar från en öppen dörr, de är ruskigt snabba).Patrick E skrev:
mycket_nu, ja typiskt så innehåller kontakten det "kalla lödstället". Du får en spännings som är proportionell (inte linjär) mot skillnaden mellan den bortre änden (varma lödstället) och det kalla. För att få en absolut temperatur så måste du naturligtvis jämföra denna skillnad med temperaturen på det kalla lödstället, som då måste hålla samma temp som din absoluttempsensor (som med största sannolikhet sitter i din Fluke).
Så när du labbar med en massa olika temperaturer på dessa tre ställen så får du dessa spännande resultat.
Om du vill göra en referens hemma så kan det vara kul att veta att man kan komma inom 1/10 000 från noll bara genom ett dubbelt isbad och lite korkplattor, men eftersom du då måste doppa ner ditt instrument, eller åtminstone det kalla lödstället och mäta/räkna själv så är det kanske inte så praktiskt.
Kompenseringen sitter i multimetern. Adaptern innehåller bara en övergång från sensorns specialkabel av olika metaller till vanliga banan-stift, dvs "cold junction". Instrumentet måste känna till temperaturen i "cold junction", och det har därför en "vanlig" temperatursensor termiskt kopplad till bananhylsorna. Adaptern måste ha en bra termisk koppling till instrumentets hylsor, så man kan t.ex inte förlänga med vanliga lab-sladdar.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
I en perfekt värld så är detta sant, och Fluke brukar ju göra bra grejjor, men i de (bla mkt dyra termoskrivare och annan labutrustning) jag hade isär när det begav sig, så fanns ingen bra termisk koppling mellan kontakten och absoluttemsensorn. Det var bara luft så långt ögat nådde, och det kunde vara relativt sett ganska långa avstånd också. MEN, detta spelar ju förstås mindre roll i en relativt temperaturstabil labmiljö. Betydligt mer roll när man som mycket_nu har ett handhållet instrument som man bär ut och in mellan rumstemp och vinterkyla.b_hasse skrev: