Jag är ute efter en flödesgivare som ger mig en potentialfri slutande (NO) kontakt godkänd för 230V. Alltså den ska sättas på ett vattenrör och ge en slutning så fort de flödar vatten genom röret.

Allt jag kan hitta då jag googlar är diverse flödesvakter, men kan ej hitta med den funktion jag vill ha... någon som har ett bra tips på var jag kan leta?

...frågan kanske passar bättre under Teknik?

Till min termia pelletspanna så följde det med en flödesgivare, NO. 230VAC
Så hör med termia eller om de numer heter Ariterm.

Protte

Ska du bygga en vattenvärmare med värmeväxlare, Rrrrr? :)

Rikard Ågren skrev:
Ska du bygga en vattenvärmare med värmeväxlare, Rrrrr? :)
Haha.. nä, nånting betydligt häftigare. Ska göra en rätt orginell sak hemma som jag aldrig sett någonstans (om nu min bättre hälft godkänner det :rolleyes:)

Låter som en automatisk avstängningsventil för vattenläckage/vattenutkastare som aktiveras med en strömbrytare och sedan själv sköter resten?

Eller sätta på elstängselapparaten i duschen när det börjar rinna. :wow:

Är det nått sådat här du är ute efter
http://www.wahlstrom.se/automatik.asp?kat=46

Dessa är nog inte gratis men för att veta vilket flöde l per min du är ute efter är det lättare om man har lite info att gå på.

Ett alternativ är att sätta en tryck-vakt (säkert billigare ) som släpper när trycket sjunker när kranen öppnas.
Men det förutsätter att du har någon tryckminskning att tala om när du öppnar kranen.

Ett annat tips jag kom på.
En vattenfelsbrytare borde ju ha flödes-vakt.
De jag har sett har haft någon form av elektrisk kontakt.

Jag hittade en på Ahlsell.. kostar 500kr + moms.

Jag hade tänkt styra lite specialbelysning inne i en dusch (i väggen). Så att den tänds automatiskt så fort man vrider på kranen ;)

Det blir nog cool.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.