Har monterat och dragit rören till en Baxi tappvarmvattenautomat idag och i morgon kommer elektrikern för att koppla in den. Problemet är att baxi har bytt från en flödesswitch med 2 kablar till en med 3 utan att uppdatera monteringsanvisningen. (misstänker att Baxi har stängt i mellandagarna så jag kollar med er för säkerhets skull)
När jag vrider på varmvatten så ska flödeswitchen känna det och sluta fasen till c-pumpen som då pumpar vatten genom plattvärmeväxlaren. Kablarna är märkta com, nc och no.
Är det så enkelt att vi bara behöver klippa och isolera den kabeln ut ur flödesswitchen som är strömförande när inget vatten spolas? Jag har ju ingen nytta av spänningen då.
När jag vrider på varmvatten så ska flödeswitchen känna det och sluta fasen till c-pumpen som då pumpar vatten genom plattvärmeväxlaren. Kablarna är märkta com, nc och no.
Är det så enkelt att vi bara behöver klippa och isolera den kabeln ut ur flödesswitchen som är strömförande när inget vatten spolas? Jag har ju ingen nytta av spänningen då.
C= Common (inkommande fas)
NO= Normally Open (öppen kontakt när strömställaren är opåverkad)
NC= Normally Closed (sluten kontakt när strömställaren är opåverkad)
När vattnet flödar har du kontakt mellan C och NO
NO= Normally Open (öppen kontakt när strömställaren är opåverkad)
NC= Normally Closed (sluten kontakt när strömställaren är opåverkad)
När vattnet flödar har du kontakt mellan C och NO
Jo, står i leveransbeskrivningen att det ska vara en flowswitch och beteckningen stämmer på en sån också. Men i monteringsanvisningarna har dom som sagt en med bara 2 kablar.
Ska iaf testa att ringa Baxi imorgon och se om de har öppet.
Ska iaf testa att ringa Baxi imorgon och se om de har öppet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Men inte behöver du ringa Baxi, dina uppgifter säger ju att det är en växlande brytere,( Com, NO, NC).
Elektrikern som ska koppla in detta tittar i 2 sekunder på beteckningen och kopplar sedan rätt, vad är problemet?
Protte
Elektrikern som ska koppla in detta tittar i 2 sekunder på beteckningen och kopplar sedan rätt, vad är problemet?
Protte
prototypen skrev:
"Problemet" är ju att de skickar med en beskrivning som säger 2 kablar och en switch med 3.
Pratade iaf med Baxi som bekräftade att dom bytt switch utan att uppdatera monteringsanvisningarna.
Klicka här för att svara