Får inte till det med golvvärmen i sovrummet.
Frågorna är följande.
Vilken hastighet på pumpen är bäst?
I dom så kallade flödesmätarna, hur ska flödet vara?
Den högra kan jag inte justera alls? Trots att jag vrider på det blå högra vredet?
Många frågor som jag hoppas få svar på. Värmesystemkomponenter, Grundfos cirkulationspump, rör, tryckmätare, ventiler, kopplingar, elektriska kablar, väggmonterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som du har flöde på slinga 1, vad händer om du stänger den blå korken på den slingan? Ökar flödet i 2:an?

Den hoppar bara till lite. Till ca 0,25

C Chefforssell skrev:
Den hoppar bara till lite. Till ca 0,25
Är blå kork på 2:an fullt ut skruvad?

T Tjompo skrev:
Är blå kork på 2:an fullt ut skruvad?
Japp!

C Chefforssell skrev:
Japp!
Fjädrar den piggen som den ska?

Om det har varit dåligt flöde i båda slingorna finns det då risk att det har frusit?

T Tjompo skrev:
Fjädrar den piggen som den ska?
Skruvat av blåa hatten helt och motionerat piggen. Kan det behövas någon typ av smörjmedel?

Då ska ju dom utsättas för nån form av kyla/kallbrygga för att frysa.
Ligger dom på den ”varma” sidan av golvet (alltså in mot rummet) så ser jag det nog osanolikt att dom frusit.

C Chefforssell skrev:
Skruvat av blåa hatten helt och motionerat piggen. Kan det behövas någon typ av smörjmedel?
Fördelaren påminner om LK men känner inte igen detaljerna på dom. Tex om du tar av den röda hatten av flödesmätaren, bör du kunna skruva upp mätaren. Själva flödesmätaren kan krångla på dom har jag erfarit.

T Tjompo skrev:
Fördelaren påminner om LK men känner inte igen detaljerna på dom. Tex om du tar av den röda hatten av flödesmätaren, bör du kunna skruva upp mätaren. Själva flödesmätaren kan krångla på dom har jag erfarit.
Rädd att något ska läcka om jag snurrar bort den röda foten på flödesmätarna. Eller kan det inte läcka där

C Chefforssell skrev:
Rädd att något ska läcka om jag snurrar bort den röda foten på flödesmätarna. Eller kan det inte läcka där
Normalt är det bara ett skydd/låsning som man ploppar rakt upp så man kan skruva på själva flödesmätaren. Man justerar flödet med själva mätarglaset. Och den ska inte läcka om den inte är trasig, vilket den inte bör vara om den är torr nu.

Såhär.

• Kalibrerade mätinstrument med blå skyddskåpor, en skyddskåpa lyfts, metallstång, tekniskt instrument.
T Tjompo skrev:
Normalt är det bara ett skydd/låsning som man ploppar rakt upp så man kan skruva på själva flödesmätaren. Man justerar flödet med själva mätarglaset. Och den ska inte läcka om den inte är trasig, vilket den inte bör vara om den är torr nu.
Den verkar sitta hårt som tusan så vågar inte pilla mer nu innan middag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.