8 529 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Flexrör i vägg eller tak
Sida 1 av 2
Hejsan
Ska dra flexrör för el i ett stort nybyggt garage, för belysning, uttag m.m.
Funderar på om jag ska dra i väggen, med allt vad det innebär i form av håltagning i alla stående reglar, eller om jag lika gärna kan göra det enkelt för mig och lägga flexrören över takstolarna och bara gå ner där uttag etc. ska sitta.
Synpunkter och tankar kring de två olika alternativen?
Ska dra flexrör för el i ett stort nybyggt garage, för belysning, uttag m.m.
Funderar på om jag ska dra i väggen, med allt vad det innebär i form av håltagning i alla stående reglar, eller om jag lika gärna kan göra det enkelt för mig och lägga flexrören över takstolarna och bara gå ner där uttag etc. ska sitta.
Synpunkter och tankar kring de två olika alternativen?
Man drar flexrören där det är smidigast och det brukar innebära att det mesta ligger i taket. Man drar rören/slangen UNDER takstolarna i det utrymme som glespanelen ger, man kopplar nästan allt i takdosor och går ner till vägguttagen, mellan vägguttag går man i sidled OM det är kortare och lättare än att gå i taket. I ytterväggarna går man i installationsutrymmet som man får av den 45x45 man sätter. Borrar genom reglar gör man när det går fortare/lättare.
Har man inte gjort det tidigare ska man tänka både två och tre gånger INNAN man börjar för man måste ha slutresultatet OCH alla "funktioner" helt klart för sig innan man börjar. Det brukar vara mycket svårt att på efterhand "fixa" dom fel man gjort i tidigt skede.
PS
Du vet väl att även rördragningen (om den ska användas till en starkströmsinstallation) är behörighetskrävande.
Har man inte gjort det tidigare ska man tänka både två och tre gånger INNAN man börjar för man måste ha slutresultatet OCH alla "funktioner" helt klart för sig innan man börjar. Det brukar vara mycket svårt att på efterhand "fixa" dom fel man gjort i tidigt skede.
PS
Du vet väl att även rördragningen (om den ska användas till en starkströmsinstallation) är behörighetskrävande.
Hejsan
Tack för snabbt svar
Jo då, jag vet att det är behörighetskrävande.
Här sitter ingen glespanel på insidan, utan väggpanelen som är liggande sätts direkt på de stående reglarna. Så om rören ska gå i väggarna måste det tas hål i genom alla reglar som passeras. Det blir rätt många hål att borra, men jag lutar ändå åt det för det blir bäst och snyggast tror jag.
Helt rätt som du säger om planering i detta fallet, och det är den planeringen jag sitter med nu, alla uttag, lampor, vägg och takdosor. Missar jag något nu blir det ett litet helsike sedan, så det gäller att vara noggrann och tänka framåt.
Tack för snabbt svar
Jo då, jag vet att det är behörighetskrävande.
Här sitter ingen glespanel på insidan, utan väggpanelen som är liggande sätts direkt på de stående reglarna. Så om rören ska gå i väggarna måste det tas hål i genom alla reglar som passeras. Det blir rätt många hål att borra, men jag lutar ändå åt det för det blir bäst och snyggast tror jag.
Helt rätt som du säger om planering i detta fallet, och det är den planeringen jag sitter med nu, alla uttag, lampor, vägg och takdosor. Missar jag något nu blir det ett litet helsike sedan, så det gäller att vara noggrann och tänka framåt.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Borrar man i en regel så bör man borra mitt i för att "försämra" den minst.
Att lägga slangar ovanför takstolarna och utanför? isoleringen är inte att rekommendera. Tänk på kondens.
Spika slangarna duktigt, tänk på att göra snälla böjar och snälla använd inte skitslang från Feltema etc.
Är det sen bara fritt att komma åt installationen ovanifrån så är det "ganska" smidigt att ta något man glömt isf.
Att lägga slangar ovanför takstolarna och utanför? isoleringen är inte att rekommendera. Tänk på kondens.
Spika slangarna duktigt, tänk på att göra snälla böjar och snälla använd inte skitslang från Feltema etc.
Är det sen bara fritt att komma åt installationen ovanifrån så är det "ganska" smidigt att ta något man glömt isf.
Svårt att låta bli att borra om man enbart har stående reglar.
Det lilla man borrar påverkar inte nämnvärt, då får man nog borra på ordentligt.
behövs dock inte borras så mycket, de elektriker jag varit i kontakt med vid mitt husbygge kopplade allt i takdosorna.
Som jag såg det drog man en matarledning dit och sen gick det som en bläckfisk ner till uttagen, alltså behövde man inte borra så mycket, väldigt enkelt förklarat.
Det lilla man borrar påverkar inte nämnvärt, då får man nog borra på ordentligt.
behövs dock inte borras så mycket, de elektriker jag varit i kontakt med vid mitt husbygge kopplade allt i takdosorna.
Som jag såg det drog man en matarledning dit och sen gick det som en bläckfisk ner till uttagen, alltså behövde man inte borra så mycket, väldigt enkelt förklarat.
Men då får de också allting på samma säkring, om inte "matarledningen" är ett antal ledningar.Pumba skrev:Svårt att låta bli att borra om man enbart har stående reglar.
Funderar på om jag kan klara mig på tre säkringar till allt som går åt ena hållet och tre åt allt på andra hållet, centralen sitter i ena hörnet. Då räcker det med ett "matar-rör" åt vardera hållet med fördraget för tre faser + nolla och jord.
Det är sant det där med att om jag drar ovanpå takstolarna blir det lättare med efterinstallationer, kanske är att föredra trots allt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nej, inte dra ovanför takstolar!
//Patrik
//Patrik
Jag har inte fullt koll på hur de kopplade men gissningsvis så var det flera ledare som gick upp då säkringarna bryter lyse och uttag på olika.Snickerick skrev:Men då får de också allting på samma säkring, om inte "matarledningen" är ett antal ledningar.
Funderar på om jag kan klara mig på tre säkringar till allt som går åt ena hållet och tre åt allt på andra hållet, centralen sitter i ena hörnet. Då räcker det med ett "matar-rör" åt vardera hållet med fördraget för tre faser + nolla och jord.
Det är sant det där med att om jag drar ovanpå takstolarna blir det lättare med efterinstallationer, kanske är att föredra trots allt.
Du har ingen glädje av att dra ovanför takstolarna, skulle du av någon anledning vilja komplettera så kommer det inte inte vara i taket..
Nej, men skulle jag vilja efterinstallera något så kan jag då enkelt gå på en ledning i taket och sedan bara dra rakt ner där jag vill ha, oavsett om det är ett uttag på fasaden eller på insidan, lite infälld takfotsbelysning eller vad det nu kan vara. I ett sådant fall fjärrstyrt via nexa då så man slipper dra nya ledningar till brytare.Pumba skrev:
Och det blir INGA problem med bärigheten om man borrar hål för slangen, det är så man gör.
Och dra ut en slang från centralen till takfoten som du avslutar i en kopplingsdosa för framtida bruk. Det är en av dom saker man ska planera innan man börjar och det är inte det enda. Det är mycket att tänka på, el-port, arbetsbänk, motorvärmare, värme, varmvatten, ytterbel, styrning av y-bel, stolpbel, framtida frys, mm mm
Och dra ut en slang från centralen till takfoten som du avslutar i en kopplingsdosa för framtida bruk. Det är en av dom saker man ska planera innan man börjar och det är inte det enda. Det är mycket att tänka på, el-port, arbetsbänk, motorvärmare, värme, varmvatten, ytterbel, styrning av y-bel, stolpbel, framtida frys, mm mm
Än så länge har jag tänkt på allt i alla fallelmont skrev:Och det blir INGA problem med bärigheten om man borrar hål för slangen, det är så man gör.
Nu kommer inte röret över takstolarna till slut, men även om de gjort det hade de hamnat innanför isoleringen, eftersom den är tänkt att hamna mot yttertaket, så att även vinden på garaget blir uppvärmt. nåt annat går inte eftersom det kommer vara öppet upp i nock på del av garaget för att billyft ska funka