Hej! Jag undrar om man får dra flexrör längst in i garderoder o skåp med 230v ledningar inuti?

Ja, det går bra (antar att du menar enkelisol. ledare typ FK).

Frågan är ju varför mig skulle vilja det?
Jag har för mig att det kan vara en gråzon faktiskt. Svårt att ge ett 100% skydd. Tex ett vp rör tål bra mycket mer stryk än vad en slang gör. Även att du har två skyddande barriärer så tror jag att det faktiskt kan vara mer olagligt än lagligt.

Att det sticker ut en bit slang till ett uttag 5cm ifrån smiter in i uttaget, där finns det ju en förklaring som nog många köper. Men att man bara drar förbi ett stråk med matningar för att man kan så. Nja.

Sen så skriker det ganska mycket mer hemmapulare då ingen normal elektriker lägger vprör eller slang med fk i öppet.

Dra slangen och SKRUVA sedan en bit masonit (på reglar) över allt.

elmont skrev:
Dra slangen och SKRUVA sedan en bit masonit (på reglar) över allt.
Överarbetat >> hempularvarning.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
-=fullmoon=- skrev:
Sen så skriker det ganska mycket mer hemmapulare då ingen normal elektriker lägger vprör eller slang med fk i öppet.
GK100 skrev:
Överarbetat >> hempularvarning.
Ha, Ha. Verkar lika bra att faktiskt pula själv när det oavsett utförandet ändå skriker hempulare... :p

• Gilla
olaben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
andhul0301 skrev:
Hej! Jag undrar om man får dra flexrör längst in i garderoder o skåp med 230v ledningar inuti?
Jag anser att det är tillåtet om utförandet klarar den förväntade mekaniska belastningen och slitaget vid normal användning.

Dvs, elektriskt sett (isolationsmässigt) så uppfyller det kraven.

Men all installation ska också vara mekaniskt nöjaktig, dvs sitta OK klamrat eller på annat sätt fastsatt och klara det som det kan bli utsatt för vid rummet/utrymmets normala användning.

Sen finns det givetvis en estetisk aspekt också, men den håller sig lagstiftningen ifrån, det får man bedöma själv.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Blir det mindre hempular-skrik om det är EKK i röret då? :)

Ekk i rör då är det nästan helt säkert hempul, ingen vettig elektriker håller på med kabel i rör (om det inte handlar om mycket korta sträckor). En elektriker sätter en kopplingsdosa där slangen mynnar och övergår från EKK till FK.

Det jag tycker är mest intressant är om garderoben är fastskruvad ordentligt i väggen, står den löst så är det inte okej att dra slang med tråd igenom den.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
elmont skrev:
Ekk i rör då är det nästan helt säkert hempul, ingen vettig elektriker håller på med kabel i rör (om det inte handlar om mycket korta sträckor). En elektriker sätter en kopplingsdosa där slangen mynnar och övergår från EKK till FK.
Ekk eller liknande kör man ju tex bara från en takdosa/kopplingsdosa till badrumsspegeln etc. Annars så håller jag med dig helt klart. Varit i hus som endast är dragna med VPrör och EKK i dessa. Suck!

Och då plockar man fram sin JOKARI och skalar den bit som ska gå i slangen.;)

Mikael_L
Nu har jag ju som elektriker, med den behöriges goda minne, dragit EKK i VP-rör några gånger. Så det är ju märkligt att påstå " ingen vettig elektriker håller på med kabel i rör (om det inte handlar om mycket korta sträckor)".
En gång var det en sträcka på ca 25 meter.

Nu var detta inte i en garderob då förstås, så jag får väl anta att elmont och andra som har samma åsikt menar att det beror på situationen i sig.

Problemet med tex EKK i rör/slang är att den efter några år stelnar lite och oftast är omöjlig att dra ur om man vill byta. Och den största orsaken till rör/slang är ju att man vill ha möjligheten att byta ledningen. Jag har flera ggr gått bet på att byta EKK från kopplingsdosan i entrén till ytterbelysningen utanför fast det kanske bara handlat om en eller två meter.
Men som alltid är inte livet svart eller vitt, har man 10 m rör/slang som ligger rakt går det säkert.
Så problemet är inte att få i kabeln utan att få ut den om den måste bytas.
Det går även snabbt att skala en EKK även om man gör en mittuppskalning (om man vill har oskalad kabel på bägge sidor röret) bara man har rätt verktyg.

Varför kör man med EKK i rör i dessa PEX-tider.. Är den så mycket billigare eller? Samma kabel som grottfolket använde ju.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.