4 332 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Flexit vgl 400 (FTX?) + Kamin
Hejsan!
Ny på forumet!
Har nyligen köpt ett hus med ett Flexit vgl 400 luft (bifogar länk med mer info)
http://www.usv.se/butik/pdf/l4xe.pdf
Har nu tänkt sätta in en braskamin, är bara lite fundersam om hurvida dessa två passar ihop?
Har direktverkande EL för övrigt i huset (178kvm) 2-plans,
+ en luft/luft värmepump.
//Anders
(Jag är ingen raketforskare, så snälla idiotförklara mig inge direkt
)
Ny på forumet!
Har nyligen köpt ett hus med ett Flexit vgl 400 luft (bifogar länk med mer info)
http://www.usv.se/butik/pdf/l4xe.pdf
Har nu tänkt sätta in en braskamin, är bara lite fundersam om hurvida dessa två passar ihop?
Har direktverkande EL för övrigt i huset (178kvm) 2-plans,
+ en luft/luft värmepump.
//Anders
(Jag är ingen raketforskare, så snälla idiotförklara mig inge direkt
Eftersom aggregatet är en FTX (från- och tilluft med värmeväxling) så om den är injusterad rätt har du balans i huset och då påverkar det inte en braskamin.
Kolla dock upp om braskaminen skall ha egen friskluftskanal.
Kolla dock upp om braskaminen skall ha egen friskluftskanal.
Tar man friskluften inne i huset förlorar man hela tanken med värmeåtervinning, plus att du bara kommer köra runt luft i huset.
Frånluftsfläkten kommer fortfarande suga ut luft ur huset och denna luft måste in någon stans.
Frånluftsfläkten kommer fortfarande suga ut luft ur huset och denna luft måste in någon stans.
okej... tror inte jag förstår riktigt? e inte d bra o köra runt luften i huset om den e varm?FrittDrag_II skrev:
frånluftsfläkten i aggregatet kommer fortfarande suga ut lite mycket luft, denna måste ersättas med ny luft och tanken är då att ta den igenom värmeväxlare/tilluftsfläkt.
Låter du aggregatet ta sin luft i huset kommer den luft som sugs ut via frånluften tas in via otätheter och är då ouppvärmd.
Hoppas du förstod min förklaring lite bättre nu.
Låter du aggregatet ta sin luft i huset kommer den luft som sugs ut via frånluften tas in via otätheter och är då ouppvärmd.
Hoppas du förstod min förklaring lite bättre nu.
Klicka här för att svara