Hejsan!

Ny på forumet!

Har nyligen köpt ett hus med ett Flexit vgl 400 luft (bifogar länk med mer info)

http://www.usv.se/butik/pdf/l4xe.pdf

Har nu tänkt sätta in en braskamin, är bara lite fundersam om hurvida dessa två passar ihop?

Har direktverkande EL för övrigt i huset (178kvm) 2-plans,
+ en luft/luft värmepump.

//Anders
(Jag är ingen raketforskare, så snälla idiotförklara mig inge direkt :) )

Eftersom aggregatet är en FTX (från- och tilluft med värmeväxling) så om den är injusterad rätt har du balans i huset och då påverkar det inte en braskamin.
Kolla dock upp om braskaminen skall ha egen friskluftskanal.

hejsan

tack för svaret... braskaminen "behöver" inte ha en egen tilluftskanal,,, men man kanske ska sätta dit en.. mvh

Om ett FTX system är rätt justerat är det lite undertryck i huset. Braskaminen behöver luft. Antingen gör du ett hål i väggen där braskaminen är, så den får luft. Eller så fixar du så braskaminen har sin egen luft tillförsel utifrån.

Fråga e hur man justerar ett sånt system?:) Kanske e läge att ta hit nån som kan det där..

tack för svaren
mvh

en annan fråga,,, kan man dra insuget från ftxén o sätta d så att d tar luft inne huset istället?

Tar man friskluften inne i huset förlorar man hela tanken med värmeåtervinning, plus att du bara kommer köra runt luft i huset.
Frånluftsfläkten kommer fortfarande suga ut luft ur huset och denna luft måste in någon stans.

FrittDrag_II skrev:
Tar man friskluften inne i huset förlorar man hela tanken med värmeåtervinning, plus att du bara kommer köra runt luft i huset.
Frånluftsfläkten kommer fortfarande suga ut luft ur huset och denna luft måste in någon stans.
okej... tror inte jag förstår riktigt? e inte d bra o köra runt luften i huset om den e varm?

frånluftsfläkten i aggregatet kommer fortfarande suga ut lite mycket luft, denna måste ersättas med ny luft och tanken är då att ta den igenom värmeväxlare/tilluftsfläkt.
Låter du aggregatet ta sin luft i huset kommer den luft som sugs ut via frånluften tas in via otätheter och är då ouppvärmd.

Hoppas du förstod min förklaring lite bättre nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.