Ingen bild, Nej, inte nödvändigt att slipa ner hela ytan utan endast närmast kanten.

Ångrar att jag inte köpte originaltving.
Köpte 4 st classe á 29 kr, det som är bra med Mafell/Bosch-skenor är att det går att ha 4 tvingar på en skena så det blir rätt stadigt på skifferplattor som är väldigt ojämna.
Visst var de billiga men det tog mig 2 timmar att modifiera om alla 4 till att passa skenan. Så det blir inte speciellt bra timpeng. Men värst är att classe-varianten är så mjuk i stålet att den blir böjd. Och jag tänkte inte heller på att en vanlig tving kan man snabbt flytta spännen och börja skruva först vid kontakt med ämnet. Classe-varianten får man ju skruva hela vägen. Men det får duga så länge!

Såg just den här bilden när jag slösurfade...

34439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bosch såg på Festool-skena?! Så Bosch passar både på Mafell och Festool-skenor eller?

End skrev:
Ångrar att jag inte köpte originaltving.
Köpte 4 st classe á 29 kr, det som är bra med Mafell/Bosch-skenor är att det går att ha 4 tvingar på en skena så det blir rätt stadigt på skifferplattor som är väldigt ojämna.
Visst var de billiga men det tog mig 2 timmar att modifiera om alla 4 till att passa skenan. Så det blir inte speciellt bra timpeng. Men värst är att classe-varianten är så mjuk i stålet att den blir böjd. Och jag tänkte inte heller på att en vanlig tving kan man snabbt flytta spännen och börja skruva först vid kontakt med ämnet. Classe-varianten får man ju skruva hela vägen. Men det får duga så länge!

Såg just den här bilden när jag slösurfade...

[bild]

Bosch såg på Festool-skena?! Så Bosch passar både på Mafell och Festool-skenor eller?
De sågar med GCE i slutet på beteckningen passar Festool, Mafell och Makitaskenor.

End skrev:
Hehe... Vill inte ens tänka på hur många sådana prylar jag har. Men det känns alltid guld den dagen det råkar behövas och det är bara att plocka fram istället för att krångla med andra mindre lämpliga verktyg eller springa runt för att hyra/låna.

29 kr... Det kan jag stå ut med :thumbup:
Har du möjligtvis någon bild på din modifierade tving? Var sågade du? Längs den platta delen överst?
Behövde du inte slipa ner godsen för att det ska få plats i T-tracken?
Passar Festool tvingar har jag två till salu för 150kr. Skicka pm.

Bosch har inte släppt sina nya snabbtvingar ännu så det skulle bli en del skruvande även med dem. Festool-tvingarna är designade för den kraftiga t-tracken som festools skena har och passar dessvärre inte...

Är det inte dags för en film på schiffersågandet nu?

MathiasS skrev:
Är det inte dags för en film på schiffersågandet nu?
Ja, få se om jag kan få någon att filma, jobbar ensam nu.

Men kort kan jag säga att jag är förbannad att jag inte köpte det tidigare och krånglade med sänksåg.
CS60 skär som om plattan vore smör, tar dock lite längre tid än att t.ex. kapa plywood med sänksågen men absolut inte långsam på något sätt.
Och det bästa av allt är snittet! Ser ut att vara fabrikssågade eller till och med bättre, ganska läskigt hur bra det kan bli. Dock måste jag tillägga att jag köpte flera olika klingor samtidigt med sågen. Den jag använder nu är Turbo-F-Jet som är direkt anpassad för naturstenar och ska ge fina snitt jämfört med standardklingan som följer med.
Har inte testat standardklingan men den ser ut att vara universal, mest lämpad för betong.

Dessutom är sågen betydligt skonsammare mot stenen, med sänksågen så gick några plattor av då man fick nöta på och skivorna började vobbla av värmen, vobblandet skadade stenarna. För att inte tala om att kanten på slutet av snittet hade tendens att flisa ut. Man behöver inte vara försiktig och ta ett litet snitt baklänges från slutet för att eliminera risken för urflisning utan det är bara att köra på.
Och den är avsevärd enklare att hantera än en stationär stensåg då man lätt lägger skenan där man vill kapa och kör igång direkt oavsett vinkel.
Eftersom skifferplattor kan ha ojämn undersida (inte alla men en del av dessa på pallarna hade ojämna undersidor) så tvivlar jag på att det skulle funka bekymmerfritt på en stationär stensåg då plattan kan vippa på sågbordet.

Även om manualen är riktigt bra (Festool, läs och lär, så gör man manualer!) så behövs den knappt då sågen är lika logisk som vilken cirkelsåg som helst. Gardena-slangkopplingen till vattenslangen passar direkt utan någon adapter
Det följer även med en inbyggd jordfelsbrytare i sladden. Man får trycka på knappen innan man kan köra med sågen.

Det enda negativa är att 10A säkringar går när man kör på den, jag vet inte varför men 13A och 16A funkar fint. Kanske för att den saknar mjukstart. Men den rycker inte så hårt som maskiner utan mjukstart så den kanske har mjukstart om än inte lika sofistikerad som de som är specade med mjukstart. Känns lite som Bosch GCM 8SJ när man startar den. Men det är ändå märkligt att säkringen går i och med att maskinen har bara 1400W.

Det återstår att se hur länge klingan håller i och med att den nu kyls ner med vatten. Har bara hunnit med några enstaka kapningar i söndags innan grannfan kom och gnällde över ljudet.

Lägger upp en film på sågandet, tryck på HD och njut:

http://www.youtube.com/watch?v=CIubTFnkFAc&feature=youtu.be

Har kapat massor nu och klingans skärförmåga känns lika bra som när den var ny. Vatten gör underverk!
Fortfarande brutalt nöjd med snittet, inga urflisningar eller så!

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Verkar vara en fin maskin, tur att jag inte visste att denna fanns i början på sommaren........:)

Tips: Lägg en skiva frigolit på pallen så 1. ligger plattan still och 2. du riskerar inte att det flisar sig på fel ställe när avkapet lossnar.

Klart imponerande! :)

Ja jag har lagt frigolit när det var ojämn undersida, denna platta var helt rak därunder.
Kapar ovanifrån så det gör inget om sista biten flisas nertill.
Men pallen som jag byggt har glipa när jag behöver kapa plattor i mitten typ, då blir det tungt fall annars.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.