19 491 läst ·
74 svar
19k läst
74 svar
Flex Giraff får konkurrens.
Sida 1 av 5
Festool Planex fungerar i stort sett som Flex Giraff, men har ett par detaljer som gör den lite vassare.
Vakuumsuget som håller maskinen mot ytan som slipas är justerbart. Det kan vara en bra detalj eftersom det är lite individuellt hur mycket sug man vill ha.
Motorpaketet sitter uppe vid sliphuvudet. Bra när man slipar väggar och kan använda väggen som stöd för vikten, men kanske mindre bra när man slipar tak.
Den största styrkan hos maskinen sitter nog ändå i skaftet som man kan koppla isär och bygga på med extra delar. Maskinen i originalutförande är 1,6 meter (om jag minns rätt), men kan byggas på till att bli i princip hur lång som helst. På så sätt slipper man köpa två maskiner, som ju fallet är med Flex.
I samband med slipen släpps också en ny grovdammsugare, Dustex (tror jag att den hette), på 44 liter som har självrengöring för att inte tappa sugkraft när filtret sätts igen.
Vakuumsuget som håller maskinen mot ytan som slipas är justerbart. Det kan vara en bra detalj eftersom det är lite individuellt hur mycket sug man vill ha.
Motorpaketet sitter uppe vid sliphuvudet. Bra när man slipar väggar och kan använda väggen som stöd för vikten, men kanske mindre bra när man slipar tak.
Den största styrkan hos maskinen sitter nog ändå i skaftet som man kan koppla isär och bygga på med extra delar. Maskinen i originalutförande är 1,6 meter (om jag minns rätt), men kan byggas på till att bli i princip hur lång som helst. På så sätt slipper man köpa två maskiner, som ju fallet är med Flex.
I samband med slipen släpps också en ny grovdammsugare, Dustex (tror jag att den hette), på 44 liter som har självrengöring för att inte tappa sugkraft när filtret sätts igen.
De är så fruktansvärt fina alla maskiner som Festool gör, enda nackdelen är väl priset. 
Har ännu inte någon Festool i min maskinpark, känns lite häftigt dyra för mig jämfört med andra märken, men jag hoppas bli ägare till en C12:a inom en snar framtid till att börja med
Har ännu inte någon Festool i min maskinpark, känns lite häftigt dyra för mig jämfört med andra märken, men jag hoppas bli ägare till en C12:a inom en snar framtid till att börja med
Mmm...det är så det börjar. Ett enstaka, till synes oskyldigt, förvärv.Kemi skrev:
Men så snart det första ruset har lagt sig, och Plug-It kabeln inte luktar sådär nytt längre, börjar suget komma tillbaka. Men numer duger det inte med vilken pryl som helst. Endast hårdvara med den gröna loggan kan stilla din klåda.
Du börjar lite trevande med några Centrotec-bitsar och Novadrive-borrar, men innan du vet ordet av har de grå-gröna lådorna blivit till en drog. Du måste ha fler. Alla som finns!
Du reggar dig på FOG-forumet och letar runt på dom internationella Festool-siterna, törstandes efter nyheter. Du besöker ALLTID glasmontern med tillbehör, innan du tittar på det du egentligen kom till butiken för.
En vacker dag hittar du ett ex av Festool-katalogen hos din lokala handlare, som han motvilligt släpper ifrån sig; "Ehh...njaa...vi har ju bara ett ex. Dessutom kostar det 10 Euro"
Heck, du skulle ha gått över lik och betalat med din dotter för att få ditt alldeles eget ex!
Tolv gånger. Så ofta går du på muggen varje dag, bara för att få en anledning till att slå dig ner i lugn och ro och läsa om "Werkzeuge für höchste Ansprüche". Aldrig har du varit så ren och tom i tarmen som nu.
Emellanåt dyker det upp någon tomte som ifrågasätter dina maskiners prestanda, vilket snabbt avvisas med ett snäsande. Du vägrar inse att SYM70:an brister i kapacitet, eller att C12:an faktiskt är för klen. "Dom är ju guld när det gäller knepiga vinklar och finsnickeri", heter det.
Förnekelsen är total. Du har helt och fullt gått över till den andra sidan.
Om 20 år stryker du omkring på byggvaruhusen iförd lederhosen, och bryter på tyska.
So, Willkommen... köp du en C12:a. Det är du värd.
/A.
SYM70, TS55, RO125, PS300, EHL65, EHL850, OF1010, DS400, CDD12, RW1000, DF500, CS50, CT22 and counting...
Sitter väl lite i samma sitsÄpplerum skrev:
Har övertalat henne om att VI behöver en lite kraftigare skruvdragare, en Hitachi DS18DL och det har blivit grönt ljus för den investeringen. Sen att övertala henna till att vi BEHÖVER en C12:a också blir nog svårt, jag får fundera ut lite fina argument
vinkel chucken är ett bra argument , det använde jag mig av 
Bästa inlägget på länge. *skrattar fortfarande*
Enligt chiefen för verktygsavdelningen ska prislappen inte hamna alltför lång ifrån priset för en Flex, så det verkar ju lira ganska bra. Även om den drar iväg någon tusenlapp, eller tre, så blir det ju iaf billigare än att köpa en lång och en kort Flex.
Inte så intressant för DIY:are, men väl för en målare. Det är nästan så att jag blir sugen trots att jag är snickare...
Freud Elverktyg har en liknande ( FLEX ) för ca 6.500:-. Har ingen aningen om kvaliten ( ser lite klen ut ) men den är baserad på en modifierad vinkelslip som byggs på Freudägda ( fd Casal-fabriken i Spanien) där man också tillverkar FLEX vinkelslipar!!!!