M Milles123 skrev:
Vår mätare är märkt f3.

Har en kompis som är kunnig som har byggt eget hus som kommer förbi och byter.
Normalt borde det stå ditt anläggnings ID vid mätare som ska vara detsamma som du har i dina räkningar.

Redigerat:
G Gott1 skrev:
Normalt borde det stå ditt anläggnings ID vid mätare som ska vara detsamma som du har i dina räkningar.
tack för heads up med outande också😅

• Gilla
Gott1
  • Laddar…
M Milles123 skrev:
Vår mätare är märkt f3.

Har en kompis som är kunnig som har byggt eget hus som kommer förbi och byter.
Använd nu huvudbrytaren som sitter över säkringarna och bryt innan ni byter så slipper du skada passdel, propphuv, säkring och få andra problem framöver.

• Gilla
Panor82 och 7 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Använd nu huvudbrytaren som sitter över säkringarna och bryt innan ni byter så slipper du skada passdel, propphuv, säkring och få andra problem framöver.
Jag tänkte nämna detta men ville inte förvirra Joel mer, men mitt förslag var att han slog ifrån brytaren i sin egen central.

Men nu när jag tänker på det är det ju en möjlighet att byggarna slitit itu stigarledningen och i detta fall skulle jag förorda att bägge huvudbrytare är av, säkringen byts.

Om det är modernt tråden, vilket det ser ut så ska det synas på mätarns display L1-L3.

Därefter slå till huvudbrytaren i källaren.

Löser säkringen igen då har ni skadat fastighetens stigare och får rapportera in detta imorgon.

I annat fall går du upp, slår från samtliga gruppsäkringar och slår till huvudbrytare.

Därefter slå till grupp efter grupp. Löser någon säkring notera detta och återvänd.

G Gott1 skrev:
Jag tänkte nämna detta men ville inte förvirra Joel mer, men mitt förslag var att han slog ifrån brytaren i sin egen central.

Men nu när jag tänker på det är det ju en möjlighet att byggarna slitit itu stigarledningen och i detta fall skulle jag förorda att bägge huvudbrytare är av, säkringen byts.

Om det är modernt tråden, vilket det ser ut så ska det synas på mätarns display L1-L3.

Därefter slå till huvudbrytaren i källaren.

Löser säkringen igen då har ni skadat fastighetens stigare och får rapportera in detta imorgon.

I annat fall går du upp, slår från samtliga gruppsäkringar och slår till huvudbrytare.

Därefter slå till grupp efter grupp. Löser någon säkring notera detta och återvänd.
Låter verkligen som att jag borde ta en elektriker…vad säger ni?

M Milles123 skrev:
Jag överlåter frågan till forumets guru @Bo.Siltberg jag vet inte riktigt vilket ansvar detta forum har.

Jag själv skulle inte ringa elektriker i det här skedet men jag är i och för sig en rutinerad sådan och det är kanske inte du.

Ta dit din elkunnige vän och läs genom mitt förfarande, det värsta som kan hända är att du har ett nästan-fel på stigarledningen men du borde kunna se om den kan gå där byggarn bilat.

Kan din vän isolationsprova så är det ju ännu bättre.

M Milles123 skrev:
Nej. Att byta en säkring bör ingå i allmänbildning 😎

• Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
Nej, av det du beskriver finnas inga skäl till att ta in en elfirma. Har du bara identifierat rätt elmätare och rätt mätarsäkringar som hör till dig så byt säkringen. Används brytaren rakt ovanför för att bryta strömmen först.

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, av det du beskriver finnas inga skäl till att ta in en elfirma. Har du bara identifierat rätt elmätare och rätt mätarsäkringar som hör till dig så byt säkringen. Används brytaren rakt ovanför för att bryta strömmen först.
Tack!

En sista fråga.

Var nere och kikade igen och såg att det ändrats från 2 pilar till detta:

tidigare var det 2st pilar, nu 1 pil och en triangel-symbol

• Närbild av en elmätare som visar siffrorna 001509.529 kWh och symboler, inklusive en pil och en triangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frisk kopplat - hälften brunnet.

Som lekman har du inte mer ansvar än att bara byta säkringen och hoppas att skydden gör sitt jobb. Men du behöver även fundera på sambandet mellan bilningen och den utlösta säkringen.

En elektriker kan megga stigare och din anläggning i lägenheten på fem minuter och då ver du om isolarionsfelet är kvar eller ej samt vad du har för stigare, är det kabel eller ledare, samt vilken typ av rör, jordade eller isolerade.

Om vi antar bilningen skadat kabeln kan isolationsfelet vara kvar, borta och delar av kabeln skadade dvs reducerad area eller borta och någon ledare helt bortkapad, det vill säga du kommer aldrig få spänning fram.

Av dessa alternativ är det mittre lömskast, allt fungerar då till synes men vid belastning kommer den reducerade arean ge sig till känna och värmeutveckling kan ske.

Vad gäller symbolerna på din mätare, hur ser din tredje säkring ut nu, syns det inget kan du skaffa en testpenna för att kolla.

Skulle den också ha löst är det helt klart att du ska ta in elektriker imorgon.

G Gott1 skrev:
Frisk kopplat - hälften brunnet.

Som lekman har du inte mer ansvar än att bara byta säkringen och hoppas att skydden gör sitt jobb. Men du behöver även fundera på sambandet mellan bilningen och den utlösta säkringen.

En elektriker kan megga stigare och din anläggning i lägenheten på fem minuter och då ver du om isolarionsfelet är kvar eller ej samt vad du har för stigare, är det kabel eller ledare, samt vilken typ av rör, jordade eller isolerade.

Om vi antar bilningen skadat kabeln kan isolationsfelet vara kvar, borta och delar av kabeln skadade dvs reducerad area eller borta och någon ledare helt bortkapad, det vill säga du kommer aldrig få spänning fram.

Av dessa alternativ är det mittre lömskast, allt fungerar då till synes men vid belastning kommer den reducerade arean ge sig till känna och värmeutveckling kan ske.
Jag börjar med att byta säkring. Funkar inte det tar jag in en elektriker.
Vad säger du om denna bild? Från 2 pilar till 1 pil och en triangel liknande symbol.

Elmätare med en display som visar värdet 1509.529 kWh, med symboler som två pilar, en pil och en triangel. L1, L2, L3 och en orange knapp syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Milles123 skrev:
Jag börjar med att byta säkring. Funkar inte det tar jag in en elektriker.
Vad säger du om denna bild? Från 2 pilar till 1 pil och en triangel liknande symbol.

[bild]
Pilarna anger vilken riktning strömmen går så nedåt betyder att du inte har någon förbrukning för stunden.

Drar du igång någon last ska du få pilen igen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Pilarna anger vilken riktning strömmen går så nedåt betyder att du inte har någon förbrukning för stunden.

Drar du igång någon last ska du få pilen igen.
Aha,...Så inget fel med 3an.

STORT tack igen!! Återkommer så fort jag testat ny säkring :-)

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Triangeln betyder att du har en fas helt korrekt där, men din anläggning drar ingen ström på den fasen just nu. Allt i sin ordning alltså.

Här är en beskrivning av din mätare: [länk]

Byt säkring nu!
Låt honom göra som han tycker blir bäst.
Jag tycker vi har fog att anse att en fördjupad undersökning hade varit på sin plats.
Att bara byta säkring utan förklaring till varför den löste ut i samband med bilning ger oss dessa alternativ:

Säkring löser ut - stigarledning är skadad och fastighetens elektriker tillkallas.

Säkring håller - allt är till synes ok men vi saknar fortfarande förklaring till vad som hänt. Elektriker behövs tillkallas för att mäta ifall det finns några svagheter mellan mätare och sista uttag i lägenheten.

Jag anser att det bästa är att låta det vara som det är. Eventuellt koppla runt med någon skarvsladd vid behov.

Imorgon får byggarna förklara vad de gjort. Har de verkligen inte märkt att säkringen löst ut, har de varit i elcentralen och meckar?
Finns ingen trovärdig förklaring så gäller det som sagt att fundera ifall det kan tänkas gå någon elledning där de bilat. Är det nära centralen?

Sen får nästa steg bli att kontakta vaktmästaren och förklara situationen.

Det är hans säkring som skyddar fastighetens ledning, troligen tar han beslut att testa byta denna så får man ta det därifrån.

Huruvida någon meggning ska beställas får vaktmästaren bestämma. Nu är det viktigt att veta om det är hyresrätt eller bostadsrätt sett till ansvarsfrågan.

Och är det föreningen som beställt bilningen eller Joel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.