Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Hörde just detta på radion:
https://www.sverigesradio.se/artikel/stulna-robotgrasklippare-hittades-tack-vare-gps-sandare
- Flera robotgräsklippare stals i Odensbacken utanför Örebro under helgen, men tack vare en gps-sändare kunde polisen hitta dem.
- Gräsklipparna spårades till en skogsdunge, där fem stulna enheter hittades.
- Enligt polisens presstalesperson Sofia Jiglind visar det på hur bra verktyg en gps-sändare kan vara.
https://www.sverigesradio.se/artikel/stulna-robotgrasklippare-hittades-tack-vare-gps-sandare
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Va? Enda gången jag hör grannens är när den kör på grenar, annars märker jag inte ens av att den är ute varje dag.Magnus E K skrev:
Däremot skulle jag va snäll och ställa tillbaka den i laddststionen när den stannat och hon va bortrest. Helvete vad larmet låter högt på en sån, fick ringa för att få koden så jag kunde stänga av den för den slutade ju aldrig tjuta.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Jag har noterat stora variationer i ljudnivån från olika modeller; för dramatisk effekt här antog jag att alla de stulna låter lika mycket som de värsta. Jämfört med en riktig klippare är det både bättre och sämre. Bättre för att ljudet inte hörs in i huset (om inte fel fönster är vidöppet) men sämre för att de går extremt mycket oftare och på tider (sent på kvällen) när ingen normalt skulle köra en bensinklippare. Det var definitivt längre perioder helt tyst ute i trädgården innan närmaste grannarna skaffade robotklippare.G g.kraft skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Vilket märke har de modeller som låter @Magnus E K ?
Redigerat:
Det är inget fel på detta, jag var bara lite osäker när jag läste första inlägget att det var grannens märke på gräsklippare som var frågan.M maria01 skrev:
En av mina grannar en husqvarna och en katt. Katten låter mer än gräsklipparen
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Jag svarade på inlägget före mitt. Magnus E K spekulerar i att robotarna ev. kan ha stulits av en granne som var irriterad på ljudet. Han har själv erfarenhet av robotgräsklippare som har ett störande ljud. Jag frågade då vilket märke det var på dessa, för jag tycker det var intressant, aldrig hört förut. Vi har en Hq och den låter inte.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Om vi utgår från att robotgräsklipparna stjäls för att tjuvarna vill tjäna en slant - var ligger avansen i?
Är inte klipparna parade med laddstation? Kanske enkelt att resetta, men behöver man då laddstation av samma leverantör? Är det ofta klippare säljs utan laddstation? Kan inget om robotgräsklippare, men känns som det är väldigt krångligt att sälja stulna klippare.
Är inte klipparna parade med laddstation? Kanske enkelt att resetta, men behöver man då laddstation av samma leverantör? Är det ofta klippare säljs utan laddstation? Kan inget om robotgräsklippare, men känns som det är väldigt krångligt att sälja stulna klippare.