9 846 läst ·
47 svar
10k läst
47 svar
Flera robotgräsklippare stulna
Ifall man som kriminell riktar in sig på robotgräsklippare så antar jag att man bara stjäl de dyrare modellerna. Tar du en klippare som kostar ca. 20k så lär det finnas några tusenlappar att tjäna. Sen finns det väl inget som hindrar att de tar laddstationen också, de brukar väl inte varar så väl förankrade så att de är svåra att ta. Annars lär det väl gå att få laddstationer som reservdel, det lär ju hända att sådana går sönder på legal väg och måste bytas. Sen förs kanske stöldgodset över till något annat land där de säljs som bättre begagnade.sysmali skrev:
Om vi utgår från att robotgräsklipparna stjäls för att tjuvarna vill tjäna en slant - var ligger avansen i?
Är inte klipparna parade med laddstation? Kanske enkelt att resetta, men behöver man då laddstation av samma leverantör? Är det ofta klippare säljs utan laddstation? Kan inget om robotgräsklippare, men känns som det är väldigt krångligt att sälja stulna klippare.
Då har du aldrig hört min sista bensinklippare som jag nånsin kommer äga. Som är skrotad ett par år sedan tillbaka och den blev inte gammal heller.Magnus E K skrev:
Den lät illa fast man använde hörselkåpor.
Visst var det fel i den, gick knappt starta, ibland kom rök så hela gatan blev svart, motorn gick wou wooou rrrau wauuuu vet ej hur skriva men upp o ner i varv.
Sen var den körd i nån sten så även bladet lät illa.
Tror mina grannar är glada när jag gick till eldrift.
Idag hör man dessutom sällan att nån klipper gräs så i den här frågan är det riktigt bra när robotar och eldrift tagit över!
Fanskapet till bensindrivna trädgårdsredskap borde förbjudas! Idag gnälls det om bilar och trafik. Men fortfarande kör man i kommuner med bensindrivna klippare, trimmer osv FAST det finns fullgoda alternativ 🧐
Jag kan förstå att man inte vill gå över till elbil passar inte alla. Men t ex en eldriven trimmer borde ju kunna passa alla. Tar batteriet slut så byter man ju bara det lilla batteriet och sätter den andra på laddning liksom (går även ladda i en fossilbil) och är ingen katastrof när maskinen stannar då man har ju reservbatterier med sig.
Men sen kan det ju såklart vara andra grejor som stör. Tänker på om den skulle börja larma.
Eller annat plingande som tex finns i hybridbilar (när man backar bilen pling pling pling pling....av någon anledning en specialitet i hybrid och inte så vanligt i ren eldrift eller ren bensin/diesel drift bilar) nu vet jag inte hur det med gräsklippare. Är det sånt du syftar låter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Ja det är väl som med bilar.L lbgu skrev:Ifall man som kriminell riktar in sig på robotgräsklippare så antar jag att man bara stjäl de dyrare modellerna. Tar du en klippare som kostar ca. 20k så lär det finnas några tusenlappar att tjäna. Sen finns det väl inget som hindrar att de tar laddstationen också, de brukar väl inte varar så väl förankrade så att de är svåra att ta. Annars lär det väl gå att få laddstationer som reservdel, det lär ju hända att sådana går sönder på legal väg och måste bytas. Sen förs kanske stöldgodset över till något annat land där de säljs som bättre begagnade.
Man slaktar det som slaktas går allt är ju inte hårvarukodat. Även om den ej går igång utan kod och man inte ens kan hacka den så går ju säkert batteri, blad och såna saker tas ut och användas i annan maskin kan jag tänka mig.
Men konstigt att ingen reagerat på larmet fast alla kanske inte låter om de lyfts bort?
Men bra att dessa hittades!
Antar att de som stjäl dem vet hur man tystar dem. Eller så är det som med billarm, alla tar för givet att det är falsklarm och nästan hoppas att någon snor bilen och sticker med den så man slipper höra oljudet..kisumisu skrev:
allt går ju att hacka idag och maskinen lämnar sverige en dåkisumisu skrev:
Ja det är väl som med bilar.
Man slaktar det som slaktas går allt är ju inte hårvarukodat. Även om den ej går igång utan kod och man inte ens kan hacka den så går ju säkert batteri, blad och såna saker tas ut och användas i annan maskin kan jag tänka mig.
Men konstigt att ingen reagerat på larmet fast alla kanske inte låter om de lyfts bort?
Men bra att dessa hittades!
L lbgu skrev:
Så kan det ju givetvis vara och alla grannar är ju inte de bästa heller. Alltså bryr sig.M maria01 skrev:
Vi hade ju också en gång en barnpool som hade börjat flyga. Grannen bredvid gjorde inget medans grannen på andra sidan vägen hade sett det och tagit hand om det. Så ja allt beror ju på.
Tror att det är samma taktik som av folk som snor motorcyklar. De dumpar dem på en dold plats och räcker dem med grenar och ris. Där får de ligga några dagar för att se om ägaren/polisen hittar dem dvs det fanns en fracken på dem. Har ingen hittat dem efter en vecka är det fritt fram att ta hem till garaget.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Jo men snor man flera saker är det ju dåligt att lägga alla i samma dunge, som i denna nyheten. Om en har sändare blir man ju av med allt stöldgodsT TypRätt skrev:Tror att det är samma taktik som av folk som snor motorcyklar. De dumpar dem på en dold plats och räcker dem med grenar och ris. Där får de ligga några dagar för att se om ägaren/polisen hittar dem dvs det fanns en fracken på dem. Har ingen hittat dem efter en vecka är det fritt fram att ta hem till garaget.
Sant, men jag utgick ifrån att det kanske inte var mer än typ 3-4 klippare inte typ 20. Åker man runt på turné och inte snor där man själv bor kanske man inte har så bra koll på området att man har tid att hitta massor av bra gömställen och man vill nog inte åka runt för länge med grejerna i bilen.U Utsliten och utdömd skrev:
Tror inte någon här sitter inne med info om hur lätta eller svåra olika (stulna) klippare är att starta för den obehörige.G G.L. skrev:
Rent spontant, har maskinen PIN-kod så har den vanlige användaren en kraftig uppförsbacke för att få fart på maskinen.
HQ/Gardena har sitt serienummer inbränt i CPU:n och kan spärra numret i en central databas=PIN-koden låses ej upp av åf och via deras serviceverktyg.
Frågan är hur stor marknaden är för stulna gräsklippare, det är ju knappast en volymprodukt som lätt kan avyttras till hugade spekulanter.
Jag har en lövblås med batteri och en med bensin.kisumisu skrev:
Då har du aldrig hört min sista bensinklippare som jag nånsin kommer äga. Som är skrotad ett par år sedan tillbaka och den blev inte gammal heller.
Den lät illa fast man använde hörselkåpor.
Visst var det fel i den, gick knappt starta, ibland kom rök så hela gatan blev svart, motorn gick wou wooou rrrau wauuuu vet ej hur skriva men upp o ner i varv.
Sen var den körd i nån sten så även bladet lät illa.
Tror mina grannar är glada när jag gick till eldrift.
Idag hör man dessutom sällan att nån klipper gräs så i den här frågan är det riktigt bra när robotar och eldrift tagit över!
Fanskapet till bensindrivna trädgårdsredskap borde förbjudas! Idag gnälls det om bilar och trafik. Men fortfarande kör man i kommuner med bensindrivna klippare, trimmer osv FAST det finns fullgoda alternativ 🧐
Jag kan förstå att man inte vill gå över till elbil passar inte alla. Men t ex en eldriven trimmer borde ju kunna passa alla. Tar batteriet slut så byter man ju bara det lilla batteriet och sätter den andra på laddning liksom (går även ladda i en fossilbil) och är ingen katastrof när maskinen stannar då man har ju reservbatterier med sig.
Men sen kan det ju såklart vara andra grejor som stör. Tänker på om den skulle börja larma.
Eller annat plingande som tex finns i hybridbilar (när man backar bilen pling pling pling pling....av någon anledning en specialitet i hybrid och inte så vanligt i ren eldrift eller ren bensin/diesel drift bilar) nu vet jag inte hur det med gräsklippare. Är det sånt du syftar låter?
Det är inte samma grej. Den med bensin är dubbelt eller tre gånger så kraftfull.
Man kan köpa en sån på Jula för typ 1000 kr.
Visa mig en lövblås på batteri som är lika kraftig som bensin och kostar lika mycket.
Där har du nog en del av varför inte alla byter som du skriver...