Vi har en murstock som är sedan mitten av 1800-talet. Rökgången i skorstenen är 60x60 cm och kräver därmed att man eldar rejält för att hållas varm. Vi har en vedspis, en rörspis, en kamin samt en bakugn kopplade till gången. Vi har ett förträffligt drag i alla eldstäderna och kan elda i rörspis och vedspis samtidigt utan att det ryker in. För några veckor sedan upptäckte jag att någon hade öppnat spjället för bakugnens frånluft som vi aldrig använder. Det spjället har varit stängt sedan tio år. Jag noterade också att draget i vedspisen hade varit för bra under ett tag, förmodligen från när spjället öppnats. Veden brann upp direkt och röken som kom ur skorstenen utomhus luktade illa men det var ingen färg på röken utan ett osynligt daller var det som syntes. Precis som vanligt. Detta uppstod bara när jag eldade i vedspisen, inte i rörspisen.

Bakugnen har en egen kanal till den gemensamma rökgången där luft har gått ut i skorstenen. Tilluften till den har jag inte lyckats lista ut, men jag förmodar att den hämtar luft från de andra kanalernas tilluftsvägar, rörspisen bland annat som inte har några luckor, men kanske främst från vedspisen.

Min fråga är vad som kan ha förorsakat den illaluktande röklukt som kom från skorstenen utomhus? Förbränningen var ju total i vedspisen, kanske för bra? Lukten är svår att beskriva, lite unken/instängd. Vi har bott i huset i 10 år och jag känner igen den här lukten från varma sommardagar när det kan komma då och då från vedspisen under en kort stund.

Anläggningen är sotad och besiktigad för fyra månader sedan. Allt fungerar som det ska igen nu när spjället är stängt, men jag är nyfiken på vad öppningen av det här spjället kan ha ställt till med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.